Na Słowacji przez cały rok z włączonymi światłami
14 grudnia br. słowacki parlament zdecydowaną większością głosów przyjął poprawkę do Kodeksu Drogowego, która od 1 marca 2007r. wprowadzi na Słowacji powszechny obowiązek jazdy na światłach mijania przez cały rok.
<strong>14 grudnia br. słowacki parlament zdecydowaną większością głosów przyjął poprawkę do Kodeksu Drogowego, która od 1 marca 2007r. wprowadzi na Słowacji powszechny obowiązek jazdy na światłach mijania przez cały rok.</strong><br/>
<p class="maintext">Do tej pory na Słowacji obowiązywały przepisy zbliżone do polskich. Nakazywały one korzystanie ze świateł mijania w dzień w sezonie zimowym, czyli od 15 listopada do 15 marca. Poprzez wprowadzenie całorocznego obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień Słowacja stanie się kolejnym krajem europejskim po Danii, Estonii, Finlandii, Łotwie, Austrii, Szwecji, Norwegii, Islandii, Słowenii i Czechach, w którym będzie obowiązywał taki przepis. Na świecie obowiązek ten istnieje jeszcze w Kanadzie. </p>
<p class="maintext">Formalnie poprawkę do ustawy musi jeszcze podpisać prezydent, Ivan Gaszparovicz, jednak poparcie, które zyskała w parlamencie świadczy, że głowa państwa przychyli się do inicjatywy posłów. W swoim brzmieniu słowacka poprawka jest oparta na doświadczeniach sąsiednich krajów – Czech i Austrii, w których wprowadzenie całorocznej jazdy na światłach w dzień znacznie przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. </p>
<p class="maintext">Według raportu opublikowanego przez Europejską Komisję ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003 r. („Daytime Running Lights, Final Report" TNO Human Factor), stosowanie świateł w dzień: <br />
- zmniejsza liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%;<br />
- zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%;<br />
- zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 – 1,5% (dla porównania klimatyzacja pobiera moc nawet kilku kW, co oznacza ponad 10% większe zużycie paliwa; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15%);<br />
- dwukrotnie zwiększa częstotliwość wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków o 6 € na rok na samochód. </p>
<p class="maintext">Jak natomiast szacuje Instytut Transportu Samochodowego, rozszerzenie w Polsce obowiązku używania świateł w dzień także na miesiące od marca do września powinno zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20%. To pozwoliłoby uratować 303 osoby rocznie! W Polsce obowiązek używania świateł w ciągu dnia od 1 listopada do 1 marca wprowadzono w 1991 r. W 1997 r. skrócono czas obowiązywania tego przepisu do ostatniego dnia lutego. </p>
<p class="maintext">W maju 2006r. powstała Koalicji na rzecz jazdy na światach przez cały rok, która za cel postawiła sobie propagowanie idei jazdy na światłach przez cały rok oraz budowania poparcia społecznego tej inicjatywy. Obecnie do Koalicji należy już blisko 40 organizacji, a ideę wprowadzenia w Polsce obowiązku jazdy na światłach przez cały rok poparło 45 parlamentarzystów z każdej opcji politycznej oraz Rzecznik Praw Obywatelskich, który w ostatnich tygodniach skierował do Ministra Transportu wystąpienie generalne dotyczące planów ministerstwa wobec wprowadzenia do Ustawy o ruchu drogowym poprawki nakazującej całoroczną jazdę na światłach w dzień. </p>
<p class="rgh"><strong>Źródło: Sensors</strong></p>