Na polskich drogach przybędzie tuneli. Na razie ich praktycznie nie ma
Obecnie na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA jest tylko jeden tunel o długości przekraczającej 500 m. Dzięki prowadzonym pracom projektowym, przetargom i realizowanym kontraktom, w ciągu najbliższych lat łączna długość tuneli wzrośnie do blisko 27 km.
Budowa nowych dróg na terenie całego kraju i w bardzo zróżnicowanym terenie sprawia, że tunele stają się coraz częstszym elementem krajobrazu drogowego także w Polsce. Obecnie na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA w eksploatacji jest jeden blisko 700-metrowy tunel, w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach, od Bielska do granicy ze Słowacją, który przeprowadza drogę pod Sobczakową Grapą, górą Beskidu Żywieckiego. Jest to tunel jednonawowy, dwukierunkowy, z równoległym tunelem ewakuacyjnym, który łączy się z tunelem drogowym poprzez cztery przejścia.
Kolejne tunele w budowie
Obecnie w realizacji w systemie projektuj i buduj są tunele o łącznej długości 10,5 km.
1. Tunel drogowy pod Ursynowem w ciągu budowanej drogi S2 - Południowa Obwodnica Warszawy na odc. w. Puławska - w. Przyczółkowa o długości 2 335 m, o przekroju poprzecznym z dwiema nawami, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny. Planowana data oddania do ruchu: sierpień 2020 r.
2. Tunel drogowy pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka Zdrój na odc. Naprawa - Skomielna Biała o długości 2 057 m, ma przekrój poprzeczny z dwiema nawami, w każdej trzy pasy ruchu (bez pasów awaryjnych). Planowana data oddania do ruchu: marzec 2021 r.
3. Tunel drogowy połączenie wysp Uznam i Wolin w ciągu drogi krajowej nr 3 o długości 2 324 m, o przekroju poprzeczny z jedną nawą, po dwa pasy ruchu + opaski zewnętrzne. Planowana data oddania do ruchu: wrzesień 2022 r.
4. Tunele drogowe w ciągu budowanej drogi S52 - Północna Obwodnica Krakowa na odc. w. Modlnica - w. Kraków Mistrzejowice. Tunel I o długości ok. 870 m z dwiema nawami, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny. Tunel II o długości 661 m, z dwiema nawami, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny. Planowana data oddania obu tuneli do ruchu: lipiec 2023 r.
5. Tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ciągu budowanej droga S3 Legnica (A4) - Lubawka na odc. w. Bolków - w. Kamienna Góra Północ. Jedna nawa będzie miała długość 2 273 m, a druga 2 300 m. Planowana data oddania do ruchu: sierpień 2023 r.
Tunelowa przyszłość - przetarg i przygotowanie
Obecnie w trakcie postępowania przetargowego są tunele drogowe w ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń na odc. Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Tunel I: prawa jezdnia o długości 834 m, lewa jezdnia o długości 807 m. Tunel II: jezdnia prawa o długości 984 m, jezdnia lewa o długości 975 m. Planowana data oddania do ruchu: 2022 r.
W trakcie przygotowania i prac koncepcyjnych są tunele drogowe o łącznej długości 13,5 km
1. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Rzeszów Południe - w. Babica o długości 2 025 m, o przekroju poprzecznym z dwiema nawami, w każdej dwa pasy ruchu. Planowane lata realizacji: 2020-2025.
2. Tunele drogowe w ciągu drogi S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Babica - w. Domaradz. Tunel I o długości 1 730 m, tunel II o długości 1 590 m, tunel III o długości 1 240 m. Planowane lata realizacji: 2021-2025/2026.
3. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S7 Płońsk (S10) - Warszawa (S8) na odc. Czosnów - Warszawa (S8) o długości 1 000 m w dzielnicy Bielany i 1 123 m w dzielnicy Bemowo o przekroju poprzecznym z dwiema nawami, w każdej cztery pasy ruchu + pas awaryjny. Planowane lata realizacji: 2022-2024.
4. Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S6 - Zachodnie Drogowe Obejście Miasta Szczecina o długości ok. 3 130 m. Planowany system realizacji PPP.
5. Tunel drogowy w miejscowości Bardo w ciągu drogi krajowej nr 8 (projektowana S8) na odcinku Wrocław (Magnice) - Kłodzko wraz z budową obwodnicy miejscowości o długości 1 669 m. Planowane lata realizacji: 2021-2025.
Jazda w tunelu? To warto wiedzieć!
Maksymalna, dopuszczalna prędkość w tym tunelu wynosi 80 km/h, która jednak w określonych sytuacjach może zostać zmieniona (kierowcy zostaną o tym poinformowani za pomocą znaków zmiennej treści). Należy pamiętać również o tym, że w tunelu pomiędzy samochodami musi zostać zachowana odpowiednia odległość. Ponieważ jest to tunel samochodowy, obowiązuje zakaz jazdy rowerem, konno, na rolkach lub pieszo.