MotoGP - pierwsze starcie w sezonie 2010
Nareszcie ruszyła karuzela MotoGP. Najlepsi kierowcy świata spotkali się na Grand Prix Kataru.
<p style="text-align: justify;"><span class="wstepniak">Nareszcie ruszyła karuzela MotoGP. Najlepsi kierowcy świata spotkali się na <strong>Grand Prix Kataru</strong>. </span></p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;">Zawodników przywitała praktycznie idealna pogoda i świetne warunki do ścigania się. Dzięki temu mogliśmy oglądać wspaniałe zmagania. Nikt chyba nie spodziewał się aż tylu emocji na samym początku sezonu!<br />
</p>
<p style="text-align: justify;">Dla<b> Marco Simoncelliego</b> <b>wyścig </b>zaczął się trochę pechowo. Jego <b><strong>Honda</strong></b> tuż przed startem nie chciała odpalić. Szybka interwencja przekonała jednak oporną maszynę i Marco pojawił się na swoim miejscu na linii.</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;">Rewelacyjnie ruszył<b> Valentino Rossi</b>, który jednak szybko stracił swoją pozycję na rzecz<b> Daniego Pedrosy</b>. Zdobywca <b>Pole Position</b>, <b><strong>Casey Stoner</strong></b>, rozpoczął <b>wyścig </b>na czwartym miejscu, goniąc prowadzącą trójkę. Już od pierwszych metrów na prostej startowej rozgorzała walka o miejsca; było sporo przetasowań. Ostatecznie jednak <b>Stoner </b>zdołał wydostać się na czoło stawki i zaczął wyrabiać sobie przewagę nad goniącymi go zawodnikami.<br />
</p>
<p style="text-align: justify;">W międzyczasie z wyścigiem musiał pożegnać się <b>Mika Kalio</b>, który zaliczył wywrotkę. Był to trzeci wypadek tego zawodnika podczas inauguracyjnego weekendu<b> Grand Prix</b>. Niestety, prowadzący Australijczyk także nie ustrzegł się błędów. Na jednym z zakrętów nie naciskany przez nikogo <b>Stoner </b>miał uślizg przedniego koła. Spowodowało to wywrotkę i zwiedzanie żwirowego pobocza toru. Ten wypadek przekreślił szanse <b>Caseya</b> na czwarte z rzędu zwycięstwo w Katarze. <br />
</p>
<p style="text-align: justify;">Na pozycji lidera znalazł się <b>Valentino Rossi</b>. Coraz słabiej za to jechał <b>Pedrosa</b>. Dani musiał uznać wyższość <b>Lorenzo</b>, a zaraz po nim <b>Dovizioso</b>. Tegoroczny debiutant w królewskiej klasie, <b><strong>Ben Spies</strong></b>, musiał zadowolić się dopiero ósmą lokatą. <br />
</p>
<p style="text-align: justify;"><b>Wyścig w Katarze</b> obfitował w liczne upadki. Po zakończeniu rywalizacji przez <b>Stonera </b>i <b>Kalio </b>również teamowy kolega tego ostatniego zaliczył glebę. <b>Espargaro </b>nie ustrzegł się błędów i nie dojechał do mety. <br />
</p>
<p style="text-align: justify;">Tymczasem rozgorzała walka o drugie miejsce. Za plecami <b>"Doktora" </b>jechali <b>Dovizioso</b> i <b>Hayden</b>. Do walki włączył się także <b>Spies</b>, który mocno doganiał prowadzącą stawkę. Informacje o coraz szybciej jadącym zawodniku zmotywowały <b>Jorge'a Lorenzo</b> do podkręcenia tempa. Reprezentant<b> Fiat <strong>Yamaha</strong></b> najpierw wyprzedził Haydena, by zaraz w pięknym stylu rozprawić się z <b><strong>Andrea Dovizioso</strong></b>.<br />
</p>
<p style="text-align: justify;">Pierwszy na metę wpadł <b>"Doktor"</b>. Jest to pierwsze zwycięstwo Valentino w sezonie oraz pierwszy od 2005 roku triumf w rundzie otwierającej. Tuż za jego plecami finiszował drugi reprezentant <b>Fiat <strong>Yamaha</strong></b>, <b>Jorge Lorenzo</b>. Podium dopełnił natomiast <b>Dovizioso</b>. Czwartą lokatę obronił <b>Hayden</b>. Ze stratą 2 s do poprzedzającego go zawodnika, jako piąty linię mety przeciął <b><strong>Ben Spies</strong></b>. Trzeba przyznać, że – jak na debiut – jest to rewelacyjne miejsce.</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;">Zapowiada się, że <b>Spies </b>może w tym roku wiele namieszać w stawce królewskiej klasy. Świętujący swój <b>trzysetny wyścig</b>, <b>Loris Capirossi</b> był dziewiąty. <b>Capirex</b> może ten start zaliczyć do udanych, jednak po piątej pozycji, jaką udało mu się uzyskać, na starcie zapewne liczył na coś więcej. Czołową dziesiątkę uzupełnił kolejny debiutant, <b>Hiroshi Aoyama</b>. Przyzwoitym wynikiem może się również pochwalić <b>Marco Simoncelli</b>, który zajął jedenastą lokatę. <b>Hector Barbera</b> był natomiast przedostatni, wyprzedzając tylko <b>Marco Melandriego</b>. <br />
</p>
<p style="text-align: justify;"><span class="srodtytul">Moto2 </span><br />
<b><strong>Grand Prix Kataru</strong></b> po raz pierwszy gościło klasę <b>Moto2</b>, która swego czasu wywołała sporo kontrowersji w światku <b>MotoGP</b>. Kibice zgromadzeni na torze oczekiwali sporych emocji po inauguracyjnym wyścigu nowej klasy. Do zmagań stanęło aż 41 maszyn, co zapowiadało ciekawy pojedynek.<br />
</p>
<p style="text-align: justify;">Niestety, I runda <b>Moto2</b> zaczęła się od groźnie wyglądającego wypadku. <b><strong>Alex De Angelis</strong></b> miał spore problemy z opanowaniem<b> motocykla</b>. Skończyło się to wjechaniem w tył maszyny poprzedzającego go <b>Stefana Bradla</b>, który wypadł z toru. Po zderzeniu Alex został wyrzucony z siodła swojego motocykla i wylądował na asfalcie. Zawodnika zniesiono z nitki toru na noszach. Pech nie opuszczał jednak jadących. Tuż po starcie na skutek problemów technicznych z rywalizacji musiał wycofać się jeden z pretendentów do zajęcia najwyższych miejsc w tym wyścigu, <b>Julian Simon</b>. Nieco później z rywalizacji odpadł także <b>Raffaele de Rosa</b>. <b>Zawodnik </b>zaliczył <b>uślizg koła</b> i wylądował poza torem.</p>
<p style="text-align: justify;"><br />
Tymczasem<b> <strong>Alex Debon</strong></b> i <b>Shoya Tomizawa</b> zaczęli odjeżdżać reszcie stawki, ciągle walcząc między sobą o miejsce lidera. Ostatecznie z tego starcia zwycięsko wyszedł <b>Tomizawa</b>. Potem <b>Debona </b>wyprzedził również <b>Elias</b>. Alex zmagał się teraz z <b>Yuki Takahashim</b>. Ten drugi radził sobie bardzo dobrze, nawet zaatakował Eliasa. Okazało się, że nie był to jednak dobry pomysł i skończyło się to upadkiem Japończyka. <b>Zawodnik </b>starał się powrócić do rywalizacji, lecz uszkodzenia maszyny były zbyt duże. Ten błąd wykorzystał <b>Jules Cluzel</b> i awansował na drugie miejsce. <br />
</p>
<p style="text-align: justify;">Za plecami uciekającego i niezagrożonego przez nikogo <b>Shoya Tomizawa</b> trwała stała, zaciekła walka między <span style="font-weight: bold;">Cluzelem</span>, <b>Debonem</b> i <b>Eliasem</b>. Nie obyło się tutaj bez drobnych zderzeń. Także w dalszej części stawki <b>zawodnicy </b>nie odpuszczali sobie. Liczne manewry wyprzedzania i przetasowania w kolejności zawodników trwały właściwie cały czas.</p>
<p style="text-align: justify;"><br />
Ostatecznie jako pierwszy linię mety przeciął <b>Shoya Tomizawa</b>. Za nim na drugim miejscu finiszował<b> <strong>Alex Debon</strong></b>, a pierwszą trójkę zamknął <b>Jules Cluzel</b>. <b>Elias </b>znalazł się tuż poza podium. <br />
</p>
<p style="text-align: justify;"><span class="srodtytul">MotoGP 125</span><br />
Jak zwykle, <b>zawodnicy </b>startujący w najmniejszej klasie pokazali, że pojemność to nie wszystko i rozegrali wyjątkowo emocjonujący wyścig. Już przyzwyczailiśmy się do licznych zmian w stawce rywalizujących zawodników. Tak też było podczas inauguracyjnej walki sezonu. Dopiero na cztery okrążenia przed końcem wyścigu sytuacja się wyklarowała. <b>Marquez</b> i <b>Espargaro</b>, jadący na czele stawki, zderzyli się. Ten <b>wypadek </b>natychmiast wykorzystał <b>Nikolas Terol</b>, który nie oddał prowadzenia już do końca. Jako drugi linię mety, po bardzo zaciekłej walce, przekroczył <b>Efren Vazquez</b>. <b>Marc Marquez</b>, który bardzo liczył na wyższe miejsce na podium, musiał zadowolić się pozycją na najniższym stopniu pudła. <br />
</p>
<p style="text-align: justify;"><b>Klasyfikacja MotoGP:</b><br />
1. Valentino ROSSI ITA Fiat <strong>Yamaha</strong> Team <strong>Yamaha</strong> <br />
2. Jorge LORENZO SPA Fiat <strong>Yamaha</strong> Team <strong>Yamaha</strong> <br />
3. <strong>Andrea DOVIZIOSO</strong> ITA Repsol <strong>Honda</strong> Team <strong>Honda</strong><br />
4. Nicky HAYDEN USA Ducati Marlboro Team Ducati<br />
5. <strong>Ben SPIES</strong> USA Monster <strong>Yamaha</strong> Tech 3 <strong>Yamaha</strong><br />
6. Randy DE PUNIET FRA LCR <strong>Honda</strong> MotoGP <strong>Honda</strong><br />
7. Dani PEDROSA SPA Repsol <strong>Honda</strong> Team <strong>Honda</strong><br />
8. Colin EDWARDS USA Monster <strong>Yamaha</strong> Tech 3 <strong>Yamaha</strong><br />
9. Loris CAPIROSSI ITA Rizla <strong>Suzuki</strong> MotoGP <strong>Suzuki</strong><br />
10. Hiroshi AOYAMA JPN Interwetten <strong>Honda</strong> MotoGP <strong>Honda</strong><br />
11. Marco SIMONCELLI ITA San Carlo <strong>Honda</strong> Gresini <strong>Honda</strong><br />
12. Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati<br />
13. Marco MELANDRI ITA San Carlo <strong>Honda</strong> Gresini <strong>Honda</strong></p>
<p style="text-align: justify;"><br />
<b>Niesklasyfikowani:</b><br />
1. Alvaro BAUTISTA SPA Rizla <strong>Suzuki</strong> MotoGP <strong>Suzuki</strong><br />
2. Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing TeamDucati<br />
3. <strong>Casey STONER</strong> AUS Ducati Marlboro Team Ducati<br />
4. Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati<br />
</p>
Ania Jędrasiak