Modele Mitsubishi jako... domowa elektrownia
Mitsubishi Engelberg Tourer to koncepcyjny SUV z napędem hybrydowym, a więc model, jakich dość sporo można spotkać podczas tegorocznej wystawy samochodowej w Genewie. Elementem, którym wyróżnia się on na tle rywali, jest system Dendo Drive House do zarządzania energią, umożliwiający generowanie, przechowywanie i automatyczną wymianę energii pomiędzy samochodem a domem.
Koncepcyjny model Mitsubishi, którego nazwa wywodzi się od kurortu narciarskiego w środkowym regionie Szwajcarii, to wyposażony w dwa silniki elektryczne samochód hybrydowy z napędem 4WD i możliwością ładowania baterii z gniazdka. Nawiązując do swojej nazwy ma on zapewniać odpowiednie właściwości jezdne w każdych warunkach pogodowych i pewne prowadzenie na dowolnej niemalże nawierzchni.
System PHEV został dostosowany do nowej generacji auta typu SUV. Akumulator trakcyjny o dużej pojemności jest zamontowany pod podłogą pośrodku pojazdu. Samochód korzysta z opracowanego systemu Twin Motor, w którym silniki o wysokiej mocy i wysokiej wydajności umieszczone są z przodu i z tyłu, pozostawiając przy tym dość miejsca na przestronną kabinę mieszczącą 3 rzędy siedzeń.
Sercem układu hybrydowego jest jednostka benzynowa o pojemności 2,4 l. W szeregowym trybie hybrydowym silnik spalinowy pracuje jako wysokowydajny napęd generatora i osiąga wysoki współczynnik sprawności.
Mitsubishi Engelberg Tourer ma zasięg w trybie elektrycznym przekraczający 70 km, a przy w pełni naładowanym akumulatorze i pełnym zbiorniku paliwa oferuje łączny zasięg wynoszący ponad 700 km.
Rozmieszczenie silników sprawia, że koncept dysponuje stałym napędem 4WD, wykorzystując przy okazji aktywną kontrolę znoszenia, by dostosować podział momentu obrotowego między przednimi kołami do aktualnych warunków drogowych. Komponenty te są używane razem ze zintegrowanym układem kontroli napędu czterech kół Super All-Wheel Control (S-AWC), który zapewnia optymalne osiągi przy przyspieszaniu, pokonywaniu zakrętów, i zatrzymywaniu się także poprzez integralne sterowanie siłą hamowania każdego koła (system ABS) oraz kontrolowanie mocy silników napędzających przednie i tylne koła (Active Stability Control).
Wspomniany na wstępie system Dendo Drive House składa się z samochodu (elektrycznego bądź hybrydy PHEV), dwukierunkowej ładowarki, paneli słonecznych i domowego akumulatora energii elektrycznej. Docelowo będzie on oferowany w salonach Mitsubishi jako usługa, która obejmie także instalację i konserwację składników systemu. System ten pozwoli naładować baterie samochodu w domu za pomocą energii słonecznej i dostarczyć energię elektryczną z samochodu do zasilania domowej instalacji elektrycznej.
Japończycy planują rozpoczęcie sprzedaży tego systemu, a właściwie tej usługi w Japonii i na europejskim rynku jeszcze w tym roku.