Mniej koni i mniej kilogramów - McLaren MP4-12C GT3
McLaren MP4-12C wyjechał już w swojej standardowej wersji na publiczne drogi, a teraz jego wyścigowa odmiana trafia na tor. Już od jakiegoś czasu wiemy, że nosi nazwę GT3, ale dopiero teraz poznaliśmy jej szczegółowe dane techniczne.
Aby dostosować nową wersję MP4-12C do wymagań stawianych samochodom wyścigowym, inżynierowie McLarena wysłali auto na kurację odchudzającą, która zaowocowała szerokim zastosowaniem takich materiałów jak włókno węglowe czy aluminium. Ze zredukowaną liczbą kilogramów poszły w parze lepsze własności aerodynamiczne, osiągnięte dzięki modernizacjom nadwozia i podwozia.
Najciekawsze zmiany, jakich doczekał się model MP4-12C w wariancie torowym, kryją się jednak pod pokrywą silnika. Choć wydawać by się mogło, że jednostka napędowa modelu wyścigowego otrzyma zastrzyk dodatkowych koni mechanicznych i niutonometrów, konstruktorzy nie zdecydowali się na ten zabieg. Co więcej, postanowili przyhamować nieco temperament silnika.
Aby „zapewnić optymalną moc dla wyczynowo zaprojektowanego auta wyścigowego”, inżynierowie McLarena zredukowali moc maksymalną zastosowanego motoru o całe 100 KM. 3,8-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V8 generuje więc nie 600, a 500 koni mechanicznych mocy. Jak zapewnia brytyjska firma, obniżone parametry silnika w pełni rekompensuje niższa masa pojazdu i lepsza aerodynamika.
Sam silnik połączony został z 6-biegową skrzynią sekwencyjną, która – nawiasem mówiąc – jest o 80 kg lżejsza od 7-stopniowej przekładni montowanej w drogowym MP4-12C. Inne niż w standardowej wersji, jest w GT3 również zawieszenie – regulowane oparte na konstrukcji wielowahaczowej. 18-calowe felgi wyścigowego McLarena zatrzymywane są przy pomocy hamulców Akebono z 6-tłokowymi zaciskami przednimi i 4-tłokowymi zaciskami tylnymi.
Różnice w stosunku do wersji dopuszczonej do ruchu publicznymi drogami znalazły się również w kabinie pasażerskiej. Pojawiła się tam m.in. nowa, wielofunkcyjna kierownica, która została zaprojektowana dzięki bogatemu doświadczeniu McLarena w budowie bolidów Formuły 1.