Mitsubishi przedstawia nowego minivana
Choć Europa oszalała na punkcie crossoverów i SUV-ów, zapominając niemal całkowicie o takich autach jak minivany, to jednak są wciąż takie rejony świata, gdzie te ostatnie cieszą się sporą popularnością. Nowy Mitsubishi Xpander jest właśnie odpowiedzią na takie potrzeby, dochodzące z rynków południowo-wschodniej Azji. Żeby jednak nie było całkowicie na przekór obecnym trendom, japońska nowość ma w sobie również pewne cechy wspomnianych crossoverów i SUV-ów.
Miejscem światowej premiery Mitsubishi Xpandera jest wystawa Indonesia International Auto Show, jaka obecnie odbywa się w Dżakarcie. To właśnie w tym kraju produkowany będzie ten model w nowej fabryce japońskiego koncernu. Rocznie powstawać ma 80 tys. egzemplarzy tego modelu, który na rynku indonezyjskim pojawi się w sprzedaży jesienią tego roku. Nieco później zadebiutuje on również na innych rynkach krajów ASEAN i na niektórych rynkach spoza tego regionu. Czy jest szansa, że Xpander pojawi się również w Europie? Patrząc na obecne tendencje rynkowe, wydaje się to mało prawdopodobne, choć całkowicie takiej opcji wykluczyć nie można.
Mierzący 4475 mm Mitsubishi Xpander ma w swojej stylistyce sporo cech typowych dla tej japońskiej marki. Przednia część nadwozia, tzw. "Dynamiczna tarcza" nawiązuje wprost do takich modeli jak Outlander PHEV, Pajero Sport czy Eclipse Cross. Do tego dochodzą masywne nadkola, potężne reflektory czy też LED-owe światła do jazdy dziennej umieszczone ponad nimi.
Również wnętrze jest typowe dla japońskiej marki. Zestaw wskaźników jest oszczędny w formie, a przy tym ergonomiczny. Wysoko poprowadzona linia dachu zapewnia z kolei dużą przestrzeń wokół głów pasażerów. 7-miejscowy Xpander, z poręcznym dostępem do trzeciego rzędu siedzeń, jest szerszy na zewnątrz (1750 mm) i większy wewnątrz, niż jego bezpośredni konkurenci. Do tego auto posiada dużą przestrzeń bagażową. Oparcia drugiego (dzielonego 60:40) oraz trzeciego rzędu siedzeń (dzielonego 50:50) można łatwo składać, by aranżować różne kombinacje układu siedzeń i przestrzeni bagażowej z płaską podłogą.
Unikalnym rozwiązaniem w tym segmencie pojazdów jest panoramiczna szyba przednia Xpandera, którą wykonano z grubego, laminowanego szkła wysokiej jakości z dodatkową warstwą blokującą przenikanie do kabiny zewnętrznych hałasów, co przyczynia się do ogólnego wyciszenia wnętrza pojazdu.
Zgodnie z obecnymi trendami Mitsubishi oferuje szereg nowoczesnych technologii rozrywkowo-komunikacyjnych. Wielofunkcyjny kolorowy wyświetlacz w centralnej części dostarcza kierowcy wszystkich niezbędnych informacji. Układ multimedialny może być integrowany ze smartfonem, zapewniając łączność z internetem. Dla każdego rzędu siedzeń przewidziano złącze USB, gniazdko 12V oraz tacka na smartfona.
Podwozie Xpandera łączy cechy typowych minivanów (spory komfort) i SUV-ów (spory prześwit wynoszący 205 mm). Xpander napędzany będzie benzynowym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 l i mocy 105 KM. Silnik może być łączony z 5-biegową przekładnią manualną lub z 4-biegową przekładnią automatyczną. W obu przypadkach napęd przenoszony jest na koła przednie.
W nowym modelu nie zabrakło systemu RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), podwyższającego poziom bezpieczeństwa biernego struktury samonośnego nadwozia. Zapewnia on lepsze pochłanianie dużych energii z zachowaniem integralności kabiny.