Mini szykuje dwie premiery na paryski salon
Na Salonie Samochodowym w Paryżu zadebiutują dwa ciekawe modele marki Mini. Większość z pewnością oczekuje na wariant wariant 5-drzwiowy nazwany po prostu 5 Door, ale nie można zapominać o modelu koncepcyjnym Superleggera.
Zacznijmy jednak od modelu Mini 5 Door, o którym wiemy już niemal wszystko i tylko formalnością jest ogłoszenie daty wprowadzenia do sprzedaży. Najważniejsza w tym przypadku jest rzecz jasna stylistyka. Linia auta jest praktycznie taka sama, jak w przypadku 3-drzwiowego wariantu, ale jak widać nadwozie jest nieco dłuższe, aby pomieściło dodatkową parę drzwi. Rezultatem jest bardzo praktyczny i prawdę mówiąc niebrzydki samochód. Jeśli chodzi o konkrety, rozstaw osi w tym modelu został zwiększony o 72 mm i wynosi teraz 2567 mm.
To miało również wpływ na długość nadwozia, które teraz mierzy 3982 mm - o 161 mm więcej w porównaniu do 3-drzwiowej wersji. Oprócz większej ilości miejsca dla pasażerów, mamy również więcej przestrzeni w bagażniku, który urósł o 67 litrów - teraz pomieści 278 litrów w konwencjonalnym ułożeniu lub 941 litrów po złożeniu tylnej kanapy.
W europejskiej ofercie na początku pojawią się cztery warianty. Będzie to między innymi Mini Cooper S 5 Door z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym TwinPower Turbo Technology o pojemności 2 litrów, mocy 195 KM z momentem obrotowym na poziomie 280 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 sekundy ze skrzynią automatyczną, zaś prędkość maksymalna to 230 km/h. Średnie zużycie paliwa to około 5,6 l/100km.
Alternatywą może być Mini Cooper 5 Door z 3-cylindrowym 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 136 KM z momentem obrotowym rzędu 220 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 207 km/h. Średnie zużycie paliwa to około 4,8 l/100km. Mamy również coś dla miłośników silników wysokoprężnych.
Mowa tu o modelu Mini Cooper SD 5 Door z 4-cylindrowym silnikiem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 170 KM. Moment obrotowym na poziomie 300 Nm dostępny jest w zakresie 1500-2750 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 sekundy, natomiast prędkość maksymalna dobija do poziomu 223 km/h. Zużycie paliwa zdaniem producenta to 4,1 l/100km.
Oszczędni sięgną zapewne po wariant Mini Cooper D 5 Door z 3-cylindrowym silnikiem Diesla 1.5 o mocy 116 KM oraz momentem obrotowym 270 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9,5 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 202 km/h. W tym przypadku zużycie paliwa deklarowane przez producenta to 3,8 l/100km. To tyle na temat praktycznego modelu Mini, przejdźmy teraz do wariantu stworzonego do zabawy i przyjemności.
Do tej pory Mini Superleggera Vision powstał tylko w jednym, unikatowym egzemplarzu specjalnie na imprezę Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2014 i teoretycznie przedstawia potencjalną konkurencję dla zaprezentowanej niedawno Mazdy MX-5 nowej generacji. Zdaniem stylistów, auto przedstawia połączenie brytyjskiego roadstera oraz włoskiej myśli stylistycznej.
Co prawda nadwozie ma kilka elementów związanych z Mini, przede wszystkim przednie światła, ale oprócz tego trudno doszukiwać się typowo brytyjskich zabiegów stylistycznych. Trzeba przyznać, że całość prezentuje się bardzo lekko, przyjemnie i ciekawie. Co prawda nikt nie wspomina o danych technicznych oraz planach produkcji, ale to auto faktycznie mogłoby napsuć krwi Maździe MX-5.
A jak Wam podobają się nowości od Mini?