Mimo spadków na rynku opon, im sprzedaż rośnie
Choć zarówno w Europie, jak i na polskim rynku po pierwszym półroczu br. rynek oponiarski jest na minusie, to jednak Grupie Oponeo.pl udało się w tym okresie zwiększyć swoją sprzedaż oraz uzyskane przychody.
W I półroczu 2018 r. Grupa Oponeo.pl sprzedała 1,4 mln opon, tj. o 16,1% więcej niż analogicznym okresie poprzedniego roku. Liczba sprzedanych opon w Polsce wzrosła o 17,1%, natomiast za granicą o 12,1% w relacji do I półrocza 2017 r. Wzrost sprzedaży przełożył się na wyniki finansowe Grupy. Przychody ze sprzedaży w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 r. wyniosły 352,3 mln zł i wzrosły o 18,8% w porównaniu z okresem styczeń-czerwiec 2017 r. Większość wygenerowanych przychodów (273,4 mln zł) uzyskana została na polskim rynku i jest to wynik o 24,7% lepszy niż przed rokiem. Mniejszy wzrost, bo zaledwie o 2,1%, uzyskano z tytułu działalności zagranicznej.
Ponadto w przychodach Grupy ujęte zostały przychody spółki zależnej Dadelo S.A. w wysokości 15,4 mln zł. Przychody Dadelo S.A. nie podlegały konsolidacji w I połowie 2017 r.
Naturalnie motorem napędowym Grupy Oponeo.pl jest sprzedaż opon. Przychody z tego tytułu wzrosły o 15% i wyniosły 319,2 mln zł, stanowiąc aż 91% całości przychodów ze sprzedaży Grupy. Wzrost odnotowano jednak również w zakresie sprzedaży felg. W I półroczu Grupa Oponeo.pl sprzedała 0,4 mln felg (łącznie aluminiowych i stalowych), tj. o 10,4% więcej niż przed rokiem.
- Wyniki sprzedaży Grupy Oponeo.pl są tym bardziej zadawalające, gdy rynek oponiarski w Europie odnotowuje spadki we wszystkich segmentach sprzedaży opon - mówi Dariusz Topolewski, prezes zarządu Oponeo.pl S.A.
Według danych ETRMA w I półroczu 2018 r. sprzedaż opon osobowych w Europie spadła o 0,7%, ciężarowych o 0,5%, rolniczych o 10,9% i motocyklowych o 4,7%. W Polsce sprzedaż opon do samochodów osobowych, SUV oraz dostawczych spadła o 5%.
Wzrostowi sprzedaży Grupy towarzyszył wzrost wskaźnika rentowności sprzedaży brutto. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 73,2 mln zł i wzrósł o 23,7% w relacji do I półrocza 2017 r. Tym samym wskaźnik rentowności sprzedaży brutto ukształtował się na poziomie 20,8% wobec 20% w analogicznym okresie poprzedniego roku.
W I półroczu 2018 r. Grupa Kapitałowa Oponeo.pl wypracowała zysk brutto w wysokości 9,3 mln zł wobec 8,5 mln zł przed rokiem. Z kolei zysk netto zmalał o 17,9% do 7,3 mln zł. Niższy wynik netto to efekt odmiennego niż w I półroczu 2017 r. ukształtowania się rozliczeń z tytułu podatku dochodowego.