Milion elektrycznych aut - szanse i zagrożenia
Plan Ministerstwa Energii, by do 2025 r. po polskich drogach jeździło milion samochodów napędzanych energią elektryczną, od początku wydawał się mało realny. Po spotkaniach z zainteresowanymi podmiotami wiadomo już, z jakimi barierami będzie musiał się zmierzyć resort energii, by wprowadzić w życie swoje zamiary.
W spotkaniach, które odbyły się w Ministerstwie Energii na przełomie października i listopada, wzięło udział blisko 30 instutucji, firm i przedsiębiorców, którzy wyrazili swoje zainteresowanie prowadzonymi pracami nad ustawą o elektromobilności. Każdy zarejestrowany uczestnik miał 20 minut na prezentację postulatów, o których potem mógł podyskutować z ekspertami z ME. Jak zapewniają przedstawiciele resortu wszystkie wnioski, jakie się pojawiły podczas tych publicznych wysłuchań, będą rozpatrywane podczas dalszych prac nad ustawą. Według ministerstwa ustawa o elektromobilności ma być gotowa przed końcem bieżącego roku.
Podczas rozmów zwrócono uwagę na największe bariery, z jakimi przyjdzie się zmierzyć przy okazji rozwoju elektromobilności w Polsce. Większość z nich pokrywa się z tymi, które zostały już zidentyfikowame w ramach Planu Rozwoju Elektromobilności.
Największymi barierami są niska świadomość w zakresie elektromobilności, wymóg uzyskania pozwolenia na budowę stacji ładowania energii elektrycznej, utrudniony dostęp do rozproszonego finansowania publicznego i wreszcie stan sieci OSD, czy długi czas przyłączeń infrastruktury ładowania do sieci, wynoszący nawet kilkanaście miesięcy. Ponadto wskazano również szereg zagadnień, które wymagają dodatkowej analizy w kontekście prac nad ustawą o elektromobilności np. potrzebę oznakowania pojazdów elektrycznych, która umożliwi ich jednoznaczną identyfikację.
Pomimo licznych zagrożeń, jakie stoją przed rozwojem elektromobilności, resort energii widzi spory potencjał w tym segmencie, jaki stoi przez naszym krajem. Potencjał ten dotyczy produkcji podzespołów na potrzeby pojazdów elektrycznych, a także samych pojazdów, infrastruktury ładowania oraz rozwiązań informatycznych, służących komunikacji stacji ładowania z pojazdami.
Biorący udział w spotkaniach przedstawiciele firm z zagranicy, podkreślali kompleksowość podejścia zaprezentowanego w ramach Planu Rozwoju Elektromobilności i oceniali, że Polska jest perspektywicznym rynkiem dla przedsiębiorstw, które chcą inwestować w elektromobilność.