Miasta przyjazne kierowcom
Gdzie zatankujemy najtańsze paliwo, a gdzie nie wydamy majątku na parkowanie w centrum? Przez które miasto przejedziemy najszybciej, a w którym najdłużej postoimy w korkach? I gdzie - można sądzić - jest najbezpieczniej na drogach, ponieważ zgłoszono najmniej kolizji? Oponeo.pl S.A przygotowało ranking miast najbardziej przyjaznych kierowcom. Spodziewaliście się takich wyników?
Dlaczego do niektórych miast jeździmy chętnie, a inne wolelibyśmy ominąć szerokim łukiem? Wpływ na to mają przede wszystkim korki, w których niejednokrotnie przychodzi nam stać długie godziny, zły stan dróg, rosnące wciąż ceny paliw i wysokie opłaty parkingowe. Czy zatem znajdziemy w naszym kraju miasto przyjazne zmotoryzowanym? Oponeo.pl S.A. postanowiło to sprawdzić i na podstawie zebranych danych opracowało ranking, dedykowany kierowcom. Analizie poddano dziesięć największych miast w Polsce. Za kryteria oceny przyjęto natomiast: średnie prędkości, z jakimi poruszają się w danym mieście kierowcy, udogodnienia dla zmotoryzowanych, opłaty parkingowe, ilość zgłoszonych kolizji oraz ceny paliw. W każdej kategorii miasto mogło uzyskać od 1 do 10 punktów.
Zgodnie z przyjętymi kryteriami, najbardziej przyjaznym miastem dla kierowców okazał się Szczecin. Najwyższą pozycje listy zdobył, uzyskując 37 punktów gdzie możliwe maksimum wynosiło 40 punktów. Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk (33 punkty), dalej na trzecim miejscu - Wrocław i Lublin (uzyskały taką samą ilość 32 punktów). Kolejno znalazły się: Bydgoszcz (29 punktów), Kraków (28 punktów), Łódź (27 punktów), Katowice (26 punktów) i Poznań (24 punkty). Na samym końcu rankingu znalazła się natomiast Warszawa, która otrzymała zaledwie 16 punktów.
Jednym z głównych kryteriów, branych pod uwagę, była prędkość jazdy, osiągana przez kierowców w poszczególnych miastach w dni robocze, pomiędzy 7:00 a 21:00. Przy tworzeniu rankingu prędkości posłużono się danymi zebranymi przez aplikację Yanosik. Dodatkowo rozróżniono tempo jazdy w centrum i w granicach miasta.
Okazuje się, że „najszybsze centrum” mają Katowice, gdzie w ubiegłym roku średnia prędkość wyniosła 39,72 km/h. Druga grupa miast, nazwana została „spokojną trójką” i należą do niej: Gdańsk (35,23 km/h), Lublin (31,74 km/h) i Bydgoszcz (30,89 km/h). W pozostałych branych pod uwagę miastach tempo przejazdu przez centrum nie przekracza już 30 km/h. W Szczecinie średnia prędkość to 29,92 km/h, w Warszawie – 28,2 km/h, w Łodzi – 27,65 km/h, w Poznaniu – 26,06 km/h. Najwolniej poruszamy się w Krakowie (25,77 km/h) i we Wrocławiu (25,48 km/h).
Biorąc jednak pod uwagę prędkość nie tylko w centrum, ale w obrębie całego miasta, „najszybsza” okazała się Bydgoszcz (49,93 km/h). Na kolejnych miejscach znalazły się natomiast: Lublin (47,35 km/h), Gdańsk (45,27 km/h), Wrocław (45,26 km/h), Kraków (43,94 km/h), Szczecin (43,61 km/h), Katowice (43,19 km/h) i „najpowolniejsze” z miast: Poznań (41,87 km/h), Łódź (40,83 km/h) i Warszawa (40,34 km/h).
A co z bezpieczeństwem na drogach? Tu posłużono się danymi, udostępnionymi przez aplikację Yanosik, która bazuje na spostrzeżeniach kierowców, uczestniczących w ruchu i informuje pozostałych użytkowników programu o utrudnieniach na drodze. Oponeo.pl S.A. podczas opracowywania rankingu wzięło pod uwagę liczbę zgłaszanych kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Tu, niestety, prym wiedzie Warszawa, gdzie odnotowano największą liczbę zdarzeń (21,3). Kolejnymi, najsłabiej wypadającymi pod kątem bezpieczeństwa miastami okazały się: Katowice (17), Lublin (16,2), Poznań (14,7), Łódź (13,2), Bydgoszcz (12,8) i Kraków (12). Najmniej kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców zanotowano natomiast w Gdańsku (11,4), Wrocławiu (11,3) i Szczecinie (10,5).
A gdzie kierowcy parkują najkorzystniej pod względem finansowym? Jeżeli chodzi o strefy płatnego parkowania to pod uwagę brano ceny parkowania za czas spędzony na postoju w strefie, a także ilość godzin w ciągu dnia, podczas których funkcjonuje strefa. W tym świetle najkorzystniej wypadły Katowice. Okazuje się, że najkrótszy czas działania strefy parkowania w tygodniu roboczym obowiązuje właśnie w Katowicach i Gdańsku – po 8 godzin. Z kolei w Szczecinie, Wrocławiu, Lublinie i Bydgoszczy – strefa funkcjonuje 9 godzin, natomiast w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Poznaniu – 10 godzin. W Katowicach kierowcy zapłacą również najmniej za postój w strefie – 2,30 zł (jest to średnia opłat, obliczona na podstawie pierwszej, drugiej, trzeciej i kolejnej godziny parkowania). Najdrożej parkujemy w Gdańsku.
I na koniec – wydatki na paliwo. To ostatnie kryterium, jakie wzięto pod uwagę. W tym celu wykorzystano dane, udostępnione przez portal AutoCentrum.pl, dotyczące średnich cen benzyny, oleju napędowego i LPG w poszczególnych miastach. Co się okazało? W ubiegłym roku najmniej za paliwo płacili kierowcy w Lublinie - średnio 4,33 zł za litr benzyny i 4,13 zł za litr ON, również ceny LPG były tam niższe niż w kilku pozostałych miastach – 1,73 zł (w tej ostatniej kategorii Lublin znalazł się razem z Wrocławiem na trzecim miejscu, po Łodzi – z ceną 1,72 zł za LPG i Krakowie – 1,73 zł). A które miasta miały najdroższe paliwa? Kraków z ceną 4,44 zł za litr benzyny „pobił” nawet Warszawę i Łódź (4,41 zł). Właściciele diesli najdrożej tankowali natomiast w Bydgoszczy – średnio płacili 4,29 zł za litr ON. Za LPG z kolei najwięcej płacono na warszawskich stacjach – 1,82 zł.
Czytaj więcej: http://www.oponeo.pl/artykul/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom