Mercedesy klasy A i CLA z najmocniejszym seryjnym 4-cylindrowym turbo
Debiutująca przed rokiem nowa generacja Mercedesa klasy A do tej pory na szczycie swojej gamy modelowej miała wersję A35 z dwulitrowym silnikiem o mocy 306 KM. Teraz fani szybkich Mercedesów będą mieli więcej powodów do zadowolenia. Flagowym modelem kompaktowych modeli z gwiazdką na masce (także CLA) będą warianty Mercedes-AMG A45 4MATIC+ i CLA45 4MATIC+ napędzane najmocniejszą obecnie na świecie 4-cylindrową jednostką z turbodoładowaniem.
Z zewnątrz oba modele z serii 45 będą się wyróżniać detalami od słabszych odmian silnikowych. Osłona chłodnicy z dwunastoma pionowymi żaluzjami ma szerszy dolny kontur, mamy mocniejsze przetłoczenia, szersze przednie błotniki z zaakcentowanymi nadkolami, by pomieścić poszerzoną przednią oś, poszerzone progi AMG, a standardem są 18-calowe felgi, zaś w odmianach S 19-calowe. W słabszych wersjach układ hamulcowy AMG ma szare zaciski hamulcowe z białym napisem „AMG”, zaś warianty S można rozpoznać dzięki czerwonym, 6-tłoczkowym zaciskom hamulcowym z czarnym napisem „AMG”. w tylnej części nadwozia mamy dwie podwójne końcówki układu wydechowego oraz dyfuzor z dwiema pionowymi podwójnymi „płetwami”.
Pod maską obu modeli pracuje całkowicie nowa dwulitrowa jednostka benzynowa, która obecnie jest najmocniejszym na świecie 4-cylindrowym motorem turbo wytwarzanym seryjnie. W stosunku do poprzednika moc silnika jest większa o 40 KM. Wzrósł również maksymalny moment obrotowy – z 475 do 500 Nm.
Słabsza odmiana ma pod maską stado koni liczące 387 sztuk, zaś odmiana S generuje 421 KM. A45 S 4MATIC+ na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje jedynie 3,9 s, a CLA 45 S 4MATIC+ 4,0 s. Podstawowe odmiany A 45 4MATIC+i CLA 45 4MATIC+ osiągają „setkę” odpowiednio w 4,0 i 4,1 s. Prędkość maksymalna podstawowych wariantów jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, podczas gdy warianty S są w stanie osiągnąć prędkość 270 km/h.
Maksymalna wartość momentu obrotowego mocniejszych odmian wynosi 500 Nm i jest dostępna od 5000 do 5250 obr/min, a w wersjach podstawowych 480 Nm przy 4750-5000 obr./min).
Standardem w najmocniejszych odmianach kompaktowych Mercedesów jest dwusprzęgłowa, 8-stopniowa przekładnia AMG Speedshift DCT 8G. Poszczególne jej przełożenia skonfigurowano z myślą o jak najbardziej dynamicznej jeździe. Kierowca może również korzystać z trybu ręcznego zmiany biegów. Standardem jest także funkcja wyścigowego ruszania (Race-Start), a w trybie Comfort aktywna jest funkcja ECO start/stop, zaś w programie Individual można uruchomić funkcję „żeglowania”.
Za dynamiczną jazdę odpowiada w równym stopniu napęd na wszystkie koła z nowym mechanizmem różnicowym tylnej osi z AMG Torque Control. Siła napędowa może być całkowicie zmiennie „przerzucana” nie tylko pomiędzy osiami, ale także selektywnie między lewym i prawym tylnym kołem. To rozwiązanie pozwala na tryb Drift (standard w wariantach S), który umożliwia wprowadzanie auta w boczny poślizg. Tryb driftowania można wywołać w programie Race, za pomocą łopatek zmiany biegów – pod warunkiem, że system ESP został wyłączony, a skrzynia biegów pracuje w trybie ręcznym.
Zawieszenie w obu modelach ma specjalne elementy sprężyste i nowe amortyzatory o selektywnej częstotliwości tłumienia. W przedniej osi użyto kolumny McPhersona, a nowy wahacz z aluminium pozwala zredukować masy nieresorowane, zwiększając czułość reakcji sprężyn. Czterodrążkowe tylne zawieszenie odznacza się natomiast wysoką sztywnością skrętną. Za dopłatą dostępny jest adaptacyjny system tłumienia AMG Ride Control z trzema różnymi trybami pracy zawieszenia.
System AMG Dynamic Select pozwoli wybierać spośród sześciu trybów jazdy: Slippery (na śliskie nawierzchnie), Comfort, Sport, Sport+, Individual oraz torowy Race (standard dla wariantów S). Każdy z programów modyfikuje działanie licznych podzespołów napędu (np. reakcja na gaz, czas zmiany przełożeń), układu wydechowego i podwozia. Nowa seria 45 oferuje ponadto system AMG Dynamics – zintegrowaną kontrolę dynamiki jazdy, która poszerza funkcje stabilizacyjne ESP. W szybkich zakrętach np. krótki impuls w układzie hamulcowym tylnego koła po wewnętrznej stronie łuku generuje określony ruch odchylający wokół osi pionowej. AMG Dynamics oferuje cztery programy (bazowy Basic, zaawansowany Advanced, profesjonalny Prooraz „mistrzowski” Master), przypisane do różnych trybów jazdy.
W standardzie dostępny będzie układ wydechowy ze specjalną klapą, która jest automatycznie sterowana na bazie prędkości obrotowej silnika i obciążenia. W zależności od wybranego programu jego brzmienie może być dyskretne (w trybach Slippery, Comfort i Sport) lub bardziej sportowe (w Sport+).