Mercedes zabezpiecza kondycje kierowców
Zdrowie i dobre samopoczucie kierowców na długich trasach stanowią – zdaniem specjalistów Mercedes-Benz – istotne kryterium bezstresowej i bezpiecznej jazdy samochodem.
<strong>
• Perfekcyjne współdziałanie kierowcy i samochodu
• Systemy high-tech odciążające kierowcę i podtrzymujące jego dobrą kondycję
• Inteligentna koncepcja samochodu jako całości oraz sprawne systemy wspomagania
• Wyraźnie mniejsze obciążenie fizjologiczne w modelach Mercedesa
Zdrowie i dobre samopoczucie kierowców na długich trasach stanowią – zdaniem specjalistów Mercedes-Benz – istotne kryterium bezstresowej i bezpiecznej jazdy samochodem.</strong>
Z tego też względu inżynierowie w Stuttgarcie opracowują systemy, które w wyraźnie odczuwalny sposób odciążają kierowcę, podtrzymują jego dobrą kondycję, a częściowo nawet nią sterują. Dzięki temu może on bardziej koncentrować się na tym, co dzieje się na drodze, oszczędzając własną energię tak, aby w krytycznych sytuacjach móc działać w sposób pewny i przemyślany.
Eksperci mówią w tym kontekście o tak zwanym zabezpieczeniu kondycji kierowcy. Jest to jedna z charakterystycznych cech samochodów Mercedes-Benz. Żadna inna marka samochodowa nie poświęca temu aspektowi tak wielkiej uwagi jak Mercedes-Benz. DaimlerChrysler już od ponad dwudziestu lat prowadzi praktyczne badania psychicznych i fizycznych obciążeń powstających w czasie jazdy samochodem.
Jako interdyscyplinarny obszar zadań, zabezpieczenie kondycji kierowcy obejmuje aspekty dopasowania mechanizmu jezdnego, wyciszenia hałasu, złagodzenia drgań jak również techniki konstrukcji siedzeń i techniki klimatyzacji. Kolejnym punktem ciężkości badań jest opracowanie sprawnych systemów wspomagających, które w czasie jazdy przejmują określone zadania, wspierając tym samym kierowcę lub zwiększając jego komfort odpowiednio do sytuacji. Opracowany przez Mercedes-Benz układ DISTRONIC, który współpracuje z tempomatem i monitoruje odległość od poprzedzającego pojazdu, system sterowania głosem LINGUATRONIC, czterostrefowa klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC czy też dynamiczne, wielokonturowe siedzenie, to przykłady systemów wspomagających, wyraźnie odciążających kierowcę.
Częstotliwość bicia serca u kierowców Klasy E mniejsza o prawie dziesięć procent
Uzyskany przez Mercedes-Benz postęp w dziedzinie zabezpieczenia kondycji można zmierzyć. Podczas badań prowadzonych przez pion badawczy firmy DaimlerChrysler, w których do tej pory wzięło udział 2500 osób, u kierowców aktualnie produkowanych samochodów osobowych marki Mercedes-Benz zarejestrowano wyraźnie niższe wartości obciążeń, aniżeli w porównywalnych innych modelach. I tak, napięcie mięśni u kierowców Klasy S było o 25 procent mniejsze od wartości wykazywanych w modelach wcześniejszych. Na podstawie napięcia mięśni naukowcy wyciągają wnioski odnośnie dobrego samopoczucia fizycznego oraz skupienia uwagi kierowcy. Takie wartości, jak częstotliwość bicia serca i stopień przewodności skóry, również uważane za wiarygodne, fizjologiczne wskaźniki obciążenia, były u kierowców obecnej Klasy S wyraźnie niższe.
Inteligentna koncepcja całości pojazdu – w połączeniu z wzorcowym komfortem resorów, klimatyzacji i siedzeń, jak również z zastosowaniem najnowocześniejszych systemów wspomagania – jest coraz częściej zauważalna w samochodach Klasy E. Potwierdzają to przeprowadzone wiosną 2003 roku badania pilotów: mierzona w aktualnie produkowanej Klasie E częstotliwość bicia serca testowanego kierowcy podczas jazdy po mieście była o prawie dziesięć procent, a na autostradzie równo o siedem procent niższa od wartości wykazywanych w innych pojazdach. Jest to wyraźny wskaźnik wyższego odciążenia i wzorcowego zabezpieczenia kondycji kierowcy.
System wspomagania DISTRONIC zmniejsza stres i zwiększa bezpieczeństwo
Opracowane przez Mercedes-Benz systemy wspomagające przyczyniają się do odciążenia kierowcy i poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Przykład DISTRONIC: podczas testów prowadzonych w Niemczech i w USA, w których wzięło udział ponad 140 kierowców, współpracujący z tempomatem układ monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu wyraźnie przyczynił się do zmniejszenia wywoływanego jazdą obciążenia: przy włączonym systemie DISTRONIC tempo bicia serca było wyższe średnio zaledwie o 1,8 uderzenia na minutę w porównaniu z pulsem w stanie spoczynku, podczas gdy praca serca kierowców bez systemu wspomagania uległa przyspieszeniu o 3,2 uderzenia na minutę. Ponadto dystans do samochodu jadącego z przodu wzrósł dzięki systemowi DISTRONIC przeciętnie aż o 29 procent.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>