Mercedes z poduszką powietrzną dla pieszego
Producenci samochodów co rusz zaskakują nas nowymi rozwiązaniami. Także w kwestii bezpieczeństwo. I to nie tylko osób podróżujących w aucie, ale również tzw. niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli w pierwszej kolejności pieszych. Z amerykańskiego biura patentowego wyciekły właśnie informacje o rozwiązaniu Mercedesa polegającym na ukryciu poduszek powietrznych w słupkach A.
We współczesnych samochodach pojawia się coraz więcej rozwiązań, których zadaniem jest ochrona kierowcy oraz pasażerów przed wypadkiem, a kiedy już do jakiegoś zdarzenia dojdzie, przed poważnymi obrażeniami. Efektem są coraz bezpieczniejsze samochody, czego najlepszym potwierdzeniem są wyniki testów zderzeniowych przeprowadzanych przez niezależne instytucje, jak np. Euro NCAP.
Coraz częściej też - i mamy nadzieję, że nie jest to wynikiem jedynie działalności wspomnianej instytucji przeprowadzającej crash-testy - stawia się na poprawę bezpieczeństwa pieszych czy rowerzystów. I nie chodzi tu już jedynie o takie kwestie jak redukcję wszelkich ostrych kształtów w przedniej części nadwozia czy zastosowanie materiałów bardziej przyjaznych w razie uderzenia. Do aut wkraczają automatyczne systemy hamulcowe potrafiące rozpoznać na drodze pieszego, aktywne maski silnika, które podnoszą się, gdy nastąpi uderzenie, amortyzując w ten sposób uderzenie głową w maskę silnika czy poduszki powietrzne dla pieszych. Volvo np. zaprojektowało poduszkę powietrzną ukrytą pod maską silnika, która w momencie wybuchu zakrywa znaczną część przedniej szyby.
Kolejny krok w kierunku ochrony pieszych wykonał Mercedes. Niemiecki koncern opracował poduszkę powietrzną dla pieszych, która na co dzień będzie schowana w przednich słupkach. Gdy czujniki wykryją uderzenie w ułamku sekundy poduszki napełnią się gazem i zakryją całe słupki, które bardzo często są dziś odpowiedzialne za śmierć bądź poważne obrażenia pieszych. Taka poduszka od góry jest zaczepiona o przedni słupek, zaś od dołu o krawędź maski. Dzięki takiemu rozwiązaniu, nie ma problemów gdy maska silnika się uniesie na skutek uderzenia. Połączenie obu tych rozwiązań ma sprawić, że pieszy odniesie dużo mniejsze obrażenia, gdy zostanie potrącony przez auto.
Wniosek Mercedesa o zarejestrowanie poduszek powietrznych dla pieszych został złożony dwa lata temu. Fakt, że teraz ujrzał on światło dzienne, może świadczyć, że rozwiązanie to jest bliskie wersji produkcyjnej i niebawem pojawi się w pierwszych modelach niemieckiej marki.