Mercedes CLK GTR - niezwykła gratka dla kolekcjonerów!
Następna taka okazja może pojawić się za 10, 15 lat, a może już nigdy. Kolekcjonerów z odpowiednio zasobnymi portfelami na całym świecie zelektryzowała wiadomość o wystawieniu na sprzedaż pewnego domu aukcyjnego na Florydzie, nie byle jakiego modelu Mercedesa... To CLK GTR.
Gotowy model powstał już w 1997 roku, ale był on przeznaczony tylko do ówczesnej kategorii wyścigowej GT1, w której królował McLaren F1 GTR. Mercedes CLK GTR został stworzony przez dział AMG, właśnie po to by zdetronizować swojego głównego rywala. Cała konstrukcja powstała z myślą o walce na torze, a jej drogowa wersja była tylko spełnieniem obowiązku produkcji modelu seryjnego, nałożonego przez FIA. W pierwszym sezonie walki w mistrzostwach FIA GT, po początkowych porażkach z McLarenem, Mercedes wyszedł na prowadzenie i już nie oddał go do końca mistrzostw, zapewniając tytuł zarówno fabryce jak i kierowcy, którym był Bernd Schneider.
W kolejnym sezonie firma skupiła się bardziej na wyścigach długodystansowych, a jej głównym celem stało się Le Mans. Zmianą uległo zawieszenie, aerodynamika i silniki, które stały się główną bolączką modelu oznaczonego, jako CLK LM. W pierwszym starcie w 24h Le Mans obydwa egzemplarze odpadły w pierwszych godzinach wyścigu właśnie z powodu awarii silników. W roku 1999 wskutek braku konkurentów dla modelu CLK LM, kategoria GT1 została zlikwidowana.
Wersje cywilne, które powstały. zostały wyposażone w silniki V12 o pojemności 6,1-litra, które swój rodowód wywodzą z SL 600. Posiadały one moc na poziomie około 600 KM przy 7000 obr./min i moment obrotowy wynoszący 701 Nm przy 3700 obr./min. Drugą serię Mercedes wypuścił ze zmodyfikowanymi przez brytyjską firmę Ilmor Engineering silnikami o zwieszonej pojemności do 6,9-litra i mocy 612 KM. Nieoficjalne informacje mówią, że jeśli usunie się specjalne dławiki w układzie dolotowym, moc wzrośnie do ponad 700 KM.
W roku 1999 Mercedes zwiększył swoje udziały w firmie AMG do 50,01 % i wyodrębnił z niej grupę ludzi, którzy zajęli się przygotowaniem aut do sportu, tak też powstała grupa HWA AG. Pierwszym posunięciem było usunięcie z oferty silnika 6,0-litra i podniesienie mocy w drugim do 631 KM. Gdyby i to było mało pojawiła się trzecia możliwość, potężny silnik o pojemności 7,3-litra i mocy 664 KM. Ten sam, który zagościł później pod maską Pagani Zonda. Osiągi wspomnianej jednostki były oszałamiające, 0-100 km/h w 3,5 s., a prędkość maksymalna na poziomie 325 km/h.
W roku 2002 pojawiła się wersja Mercedes CLK GTR Roadster, która powstała tylko w ilości 6 sztuk. Pięć z nich wyposażono w silnik 6,9 l (612 KM), a ostatni w motor 7,3 l (664 KM). Pierwszy z serii Roadster jest czarny, reszta ma kolor srebrny lub jego odcieni.
Serii CLK GTR trafiło do sprzedaży łącznie 25 sztuk (niektóre źródła mówią o 28). Tyle historii, a teraz oferta domu aukcyjnego Jameslist z Florydy. Mercedes CLK GTR SS z roku 2000, z przebiegiem 2401 km, od pierwszego właściciela z numerem 17 na 25 wyceniany jest na minimum 1,490,00 $. Jest to i tak dobra oferta, biorąc pod uwagę, jego cenę w momencie wejścia do sprzedaży, która wynosiła 1,573,000 $ w USA. Wystawiony egzemplarz znajdował się u dilera Ferrari w Fort Lauderdale w USA i posiada silnik 6,9 l. Chętni znajdą się na pewno, ponieważ na tak ekskluzywne kąski trzeba czasem czekać latami.