Mercedes-AMG GLE 53 – mocniejszy i z elektryczną sprężarką
Wśród kilku nowości na stoisku Mercedesa w Genewie znajdziemy m.in. nowego Mercedesa-AMG GLE 53 4Matic+, który licznymi rozwiązaniami będzie chciał przekonać do siebie miłośników szybszej jazdy w niezwykle komfortowych warunkach.
Sercem najnowszego modelu Mercedesa z rodziny AMG jest 3-litrowa jednostka benzynowa V6 z podwójnym doładowaniem i dodatkową elektryczną sprężarką. Podobne rozwiązanie znajdziemy w nowym Audi SQ5, choć tam z elektryczną sprężarką współpracuje silnik wysokoprężny.
Rzędowa "szóstka" generuje 435 KM i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost zapewnia chwilowo dodatkowe 22 KM mocy oraz 250 Nm momentu obrotowego, a ponadto zasila pokładową instalację elektryczną 48 V oraz konwencjonalny układ 12 V. Ważną rolę w układzie napędowym odgrywać będzie dodatkowa elektryczna sprężarka, która generuje wysoki poziom ciśnienia doładowania dopóki do akcji nie włączy się właściwa turbosprężarka. Rezultatem jest wysoka kultura pracy silnika, spontaniczne reakcje na ruchy pedałem gazu i sprint do 100 km/h w zaledwie 5,3 s. Maksymalna prędkość wynosi 250 km/h i została elektronicznie ograniczona.
Za zmianę przełożeń odpowiada 9-stopniowa przekładnia automatyczna AMG Speedshift TCT, która została zoptymalizowana pod kątem parametrów silnika i zwłaszcza w trybie Sport+ zmiana przełożeń jest błyskawiczna. Kierowca ma zresztą do dyspozycji manualny tryb zmiany biegów za pomocą manetek przy kierownicy.
Nowy GLE 53 4MATIC+ w standardzie posiada napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem napędu na cztery koła. Inteligentny układ aktywnie łączy stale napędzaną oś tylną z osią przednią i w trybie ciągłym oblicza optymalny rozkład siły napędowej w zależności od sytuacji na drodze i stylu jazdy kierowcy.
Odpowiednie do osiągów właściwości jezdne to także zasługa układu zawieszenia AMG Active Ride Control, które pod względem technicznym bazuje na zawieszeniu pneumatycznym AMG Ride Control+. Nowością w tym modelu jest aktywna stabilizacjia przechyłów z dwoma pracującymi niezależnie siłownikami, której zadaniem jest minimalizacja przechyłów bocznych.
Kierowca ma do dyspozycji siedem trybów jazdy. Do znanych już z innych modeli trybów Comfort, Sport, Sport+, Slippery oraz Individual dołączyły dwa nowe programy do użytku w terenie – Trail i Sand. Tryb Trail zapewnia sprawną jazdę po miękkim i śliskim, najczęściej błotnistym podłożu. Z kolei w trybie Sand wszystkie ustawienia mają zapewnić jak najwyższą przyczepność i sterowność na piaszczystej nawierzchni.
Pod względem stylistycznym Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ wyróżniać się będzie specjalną osłoną chłodnicy z 15 pionowymi poprzeczkami. Ponadto pojawiło się szereg chromowanych i srebrnych detali, a w tylnej części większą moc podkreślają chromowana oprawa dyfuzora oraz układ wydechowy z dwiema podwójmymi końcówkami. Na życzenie dostępny jest pakiet AMG Night, w którym pojawiło się szereg dodatków w czarnej tonacji.
Z kolei wnętrze zdominowane zostało przez czerwone akcenty stylistyczne, czarną podsufitkę oraz elementy ozdobne ze szczotkowanego aluminium. Dodatkowe pakiety indywidualizacji pozwalają wybrać szereg tapicerek ze skóry i inne wysokiej jakości elementy ozdobne, w tym np. karbonowe wykończenie AMG.