Mégane Renault Sport – kwintesencja przyjemności
Mégane Renault Sport może poszczycić się zwrotnością, prędkością i przyjemnością jazdy typową dla sportowego samochodu, a jednocześnie zapewnia wysoki komfort jazdy oraz wyciszenia charakteryzujące auta przeznaczone na dalekie trasy.
<p class="maintext"><strong>Mégane Renault Sport może poszczycić się zwrotnością, prędkością i przyjemnością jazdy typową dla sportowego samochodu, a jednocześnie zapewnia wysoki komfort jazdy oraz wyciszenia charakteryzujące auta przeznaczone na dalekie trasy.</strong>
Dostępny w wersji 3 i 5-drzwiowej, Mégane Renault Sport jest nowym autem programu Mégane II, liczącego 7 wersji nadwoziowych, w tym hatchback wybrany „Samochodem roku 2003”. Mégane Renault Sport jest eleganckim i rasowym samochodem sportowym. Jest wyposażony w potężny silnik o wysokim momencie obtotowym dostępnym w szerokim zakresie obrotów oraz specjalne przednie zawieszenie kół, gwarantujące skuteczność i precyzję działania.
Ta sportowa wersja, montowana w zakładach w Dieppe (Francja) jest wyposażona we wszystkie elementy podnoszące bezpieczeństwo i komfort, które pojawiły się w Mégane II.</strong>
Przy opracowaniu Mégane Renault Sport wykorzystano doświadczenia nabyte w fazie projektowej programu Mégane II, a także know-how Renault Sport w dziedzinie sportowych samochodów. Niezależnie od tego czy chodzi o samochody seryjne czy przeznaczone do wyścigów, wzorem Clio Renault Sport 2.0 16V, wyznaczającego standardy dla małych sportowych samochodów czy Nowego Clio V6 przeznaczonego dla pasjonatów i wielbicieli mocnych doznać podczas jazdy.
W 2002 roku w Europie Zachodniej sprzedano blisko 30 tys. kompaktowych samochodów sportowych*, będących potencjalną konkurencją dla Mégane Renault Sport, podczas gdy w 1998 roku ilość ta wynosiła 5300. Obecnie modele sportowe stanowią ponad 1% rynku hatchbacków, coupe i kabrioletów segmentu M1 (wobec niespełna 0,2% w 1998 roku). W 2002 roku głównymi rynkami zbytu w Europie dla samochodów tego typu były Wielka Brytania (42%), Niemcy (24%) i Szwajcaria (12%).
* <i>Wersje sportowe, których moc przekracza 190 KM, a w szczególności VW Golf, Audi A3, Honda Civic, Seat Leon, Ford Focus, Opel Astra, BMW serii 3 Compact…</i>
<strong>Piękna „bestia”</strong>
Mégane Renault Sport zachował pewne cechy stylistyczne typowe dla Mégane II wzbogacone o stonowane i eleganckie elementy sportowe. Jest wyposażony w typowe dla samochodów sygnowanych przez Renault Sport masywne zderzaki, przesunięte na zewnątrz światła przeciwmgielne i szerokie wloty i wyloty powietrza oraz podwójną rurę wydechową, na wzór Nowego Clio V6. Dodatkowe elementy typowe dla aut projektowanych przez Renault Sport – dyskretny spoiler na klapie i duże aluminiowe koła (18 cali) decydują o dynamicznym stylu auta i o jego doskonałym osiągach.
We wnętrzu możemy odnaleźć zarazem nowoczesny i oszczędny design Mégane II ze sportowymi akcentami na desce rozdzielczej i konsoli dźwigni zmiany biegów. Pedały i podnóżek są wykończone aluminium. Kierownica i przedni fotel – kluczowe elementy decydujące o przyjemności prowadzenia auta – posiadają liczne możliwości regulacji, aby każdy mógł znaleźć idealną dla siebie pozycję ciała do jazdy. Przednie, mocno wyprofilowane siedzenia posiadają podparcie boczne siedzenia i oparcia.
Mégane Renault Sport jest wyposażony w liczne rozwiązania technologiczne, takie jak system kontroli ciśnienia w oponach, regulator-ogranicznik prędkości, fotochromatyczne wewnętrzne lusterko wsteczne, automatycznie włączane reflektory i automatyczna regulacja częstotliwości przesuwu wycieraczek. Dostępne są również ksenonowe reflektory, których wiązka światła jest dwukrotnie silniejsza niż w przypadku halogenów. Mégane Renault Sport jest wyposażony w kartę Renault „hands free”, radioodtwarzacz wbudowany w panel czołowy, 4 rozmieszczone w kabinie głośniki oraz w opcji dwa systemy nawigacji – Carminat Guidage i Carminat Navigation Informee.
Pięć kolorów nadwozia opracowanych specjalnie dla Mégane Renault Sport jak również dwa wystroje wnętrza pozwolą spełnić zróżnicowane oczekiwania klientów. Wzorem programów umożliwiających dostosowanie auta do indywidualnych potrzeb opracowanych przez Renault Sport Technologies dla Nowego Clio V6 i Clio Renault Sport 2.0 16V, identyczne rozwiązanie jest obecnie analizowane pod kątem Mégane Renault Sport.
<strong>Mocny silnik z dużym zapasem mocy</strong>
Na bazie silnika 2.0 16V z turbosprężarką oferowanego w modelach klas wyższych marki, Renault Sport opracował jednostkę o wysokich osiągach, która jest jednocześnie przyjemna w codziennej eksploatacji. Moc 225 KM i moment obrotowy 300 Nm uzyskano dzięki modyfikacji najważniejszych elementów, takich jak turbosprężarka czy ruchome części silnika. 90% maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne w przedziale 2000-6000 obr/min, dzięki czemu silnik ten zapewnia doskonałe przyspieszenie i płynną pracę w górnych zakresach obrotów. Dużo uwagi poświęcono również emisji hałasu, aby zapewnić wysoki komfort akustyczny, uzyskany m.in. dzięki specjalnej podwójnej rurze wylotowej.
Sześciobiegowa skrzynia mechaniczna pozwala na podkreślenie potencjału silnika, przy jednoczesnym utrzymaniu niskiego poziomu zużycia paliwa i emisji hałasu na długich trasach.
Pomimo doskonałych osiągów – przyspieszenie 0-100 km/h w 6,5 s i pokonanie 1000 m ze startu zatrzymanego w 26,7 s – Mégane Renault Sport charakteryzuje się bardzo dobrą sprawnością – zużycie paliwa wynosi jedynie 8,8 l/100 km w cyklu mieszanym (209 g CO2 / km). Dzięki dążeniu do ograniczenia emisji spalin silnik ten spełnia wymogi norm Euro 4.
<strong>Modelowe zachowanie na drodze</strong>
Uniwersalne, precyzyjne i umożliwiające rozwijanie dużych prędkości to słowa, które przychodzą na myśl, gdy mówimy o układzie jezdnym Mégane Renault Sport. Specjalne zawieszenie przedniego koła gwarantuje precyzyjne i pewne zachowanie niezależnie od okoliczności. Przyjęta regulacja amortyzatorów i sprężyn umożliwia komfortową i dynamiczną jazdę. Potężny i wytrzymały układ hamulcowy obejmuje cztery hamulce tarczowe o dużej średnicy (wentylowane o średnicy 312 mm z przodu i 300 mm z tyłu) i grubości (28 mm z przodu i 11 mm z tyłu), oraz czterotłokowe zaciski na przedniej osi. 18-calowe opony oraz elektrycznie wspomagany układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania zostały opracowane z uwzględnieniem wysokich wymagań kierowców sportowych samochodów. Dodatkowo oferowane są systemy wspomagające prowadzenie pojazdu – najnowszej generacji system ESP z funkcją zapobiegania poślizgowi kół pędnych i kontroli podsterowności, których parametry zostały określone zgodnie z charakterem Mégane Renault Sport.
<strong>Nie ma sportu bez bezpieczeństwa</strong>
Bezpieczeństwo stanowi strategiczny kierunek działań marki Renault, która ma w tej dziedzinie ogromne doświadczenie, nie ma więc mowy o kompromisach w zakresie zachowania na drodze i bezpieczeństwa użytkowników. Mégane Renault Sport został opracowany na tej samej płycie podłogowej co inne modele tego programu i posiada wszystkie elementy wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo, które pozwoliły Mégane II uzyskać 5 gwiazdek w testach przeprowadzonych przez niezależną instytucję Euro NCAP. Konstrukcja auta składa się z blach o wysokim współczynniku sprężystości, co pozwala pochłonąć dużą ilość energii w razie zderzenia.
Mégane Renault Sport jest wyposażony w System Renault Protection trzeciej generacji, obejmujący czołowe poduszki powietrzne i pasy samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia, wraz z podwójnymi ogranicznikami napięcia i podwójnymi napinaczami na przednich miejscach* oraz dwie poduszki boczne chroniące klatki piersiowe osób siedzących z przodu i dwie kurtyny powietrzne. Wersja 3-drzwiowa jest wyposażona we wbudowaną w przednie fotele poduszkę zapobiegającą tzw. nurkowaniu i gwarantującą pasażerom taki sam poziom bezpieczeństwa jak w wersji 5-drzwiowej. Fotel pasażera siedzącego z przodu oraz boczne fotele z tyłu dysponują systemem mocowania fotelików dla dzieci Isofix, umożliwiającym optymalne zamocowanie fotelika tyłem lub przodem do kierunku jazdy. Mégane Renault Sport dysponuje więc wszelkimi atutami, aby stać się wzorcem pod względem bezpieczeństwa w segmencie kompaktowych samochodów sportowych.
<strong>Know-how zakładu w Dieppe</strong>
Mégane Renault Sport jest montowany w zakładzie w Dieppe (Francja) z wykorzystaniem nadwozi dostarczanych z zakładów Renault w Palencji w Hiszpanii. Proces produkcji został dostosowany do specyfiki tej sportowej wersji przy jednoczesnym zachowaniu standardów jakości typowych dla produkcji wielkoseryjnej. Zakład w Dieppe jest obecnie przeznaczony do produkcji wszystkich samochodów sportowych opracowywanych przez Renault Sport Technologies.
<strong>Źródło: Renault Presse Polska</strong>