Mazda3 przewyższa oczekiwania
Mazda wprowadza na rynek kolejny model z nowej serii. Tym razem jest to Mazda3, która po oficjalnym launchingu na Motor Show we Frankfurcie, pojawi się w europejskich salonach najpierw w wersji hatchback, a kilka miesięcy później – również w wersji sedan.
<p class="maintext"><strong>Mazda wprowadza na rynek kolejny model z nowej serii. Tym razem jest to Mazda3, która po oficjalnym launchingu na Motor Show we Frankfurcie, pojawi się w europejskich salonach najpierw w wersji hatchback, a kilka miesięcy później – również w wersji sedan.</strong>
Będzie można łatwo ją rozpoznać dzięki stylistyce i koncepcji konstrukcji, zastosowanym rok temu w Maździe6, pierwszym modelu Mazdy nowej generacji, a następnie powtórzonym, z podobnym sukcesem w Maździe2 i flagowym RX-8 z udoskonalonym silnikiem Wankla (nagroda Silnik Roku 2003).
Mazda3 wkracza do popularnego segmentu samochodów kompaktowych i zastąpi sprzedawaną z dużymi sukcesami Mazdę 323. Od 1978 roku w Europie sprzedano ponad 1,9 miliona sztuk tego modelu.
<strong>Sylwetka</strong>
Mazda3 Hatchback to połączenie sportowego charakteru samochodu, dynamiki, stabilności i solidności z nadspodziewanie dużymi rozmiarami, przestronnością i funkcjonalnością wnętrza. Dzięki tym cechom stanowi ona bardzo ciekawą propozycję dla europejskich klientów i odpowiedź Mazdy na poszukiwania w segmencie C, tradycyjnie nastawionym na maksymalizację sprzedaży samochodów, także wysokiej jakości, ciekawej stylistyki i dobrych osiągów.
<strong>Wnętrze</strong>
Mimo wybitnie sportowego, agresywnego charakteru, Mazda3 jest jednym z największych samochodów zaliczanych do najbardziej popularnego w Europie segmentu C. Ma obszerną kabinę, zapewniającą pięciu dorosłym pasażerom komfortową jazdę. Efekt taki uzyskano m.in. dzięki zwiększeniu rozstawu osi oraz dużym przestrzeniom na wysokości ramion i kolan zarówno z przodu, jak i z tyłu. Ciekawe rozwiązania schowków, tak ważnych w samochodach tego segmentu, oraz obszerny i kształtowany na wiele sposobów przedział bagażowy zwiększają funkcjonalność i wygodę podróżowania.
Wnętrze nowej Mazdy3 Hatchback cechuje elegancka funkcjonalność oraz wysoka jakość i estetyka wykonania przy pełnym zastosowaniu zasad ergonomii. Widać to np. w konstrukcji przednich siedzeń. Uniesione i „zawinięte” boczki oraz wyższy o 30 mm niż w Maździe 323 poziom siedzenia ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z samochodu, oraz poprawiają widoczność. Do zwiększenia komfortu jazdy przyczynia się również możliwość regulacji siedzenia kierowcy, w pionie i w poziomie, a także położenia kierownicy w dwóch kierunkach. Wszystko to pozwala każdemu kierowcy, niezależnie od jego wzrostu, zająć wygodną pozycję, umożliwiającą najlepszą kontrolę nad samochodem i najbezpieczniejszą jazdę.
<strong>Audio i nawigacja</strong>
Inżynierowie Mazdy3, wiedząc że niejednokrotnie jej posiadacze przez lata będą jeździć nią i bawić się, zaprojektowali system audio, tak aby mógł być rozszerzany o przyszłe media. Wysokiej jakości dźwięk zapewniają, w zależności od modelu, cztery lub sześć głośników, umieszczone symetrycznie w przednich i tylnych drzwiach oraz w obudowie lusterek. Dostępny jest również (w zależności od kraju) system nawigacyjny oparty na systemie DVD, z 7-calowym ekranem, umieszczony na środku deski rozdzielczej w odchylanym do góry schowku. DVD zapewnia dużo większą pojemność całego systemu niż umieszczanie na CD. Jeden z dysków zawiera mapę Europy i informacje w 6 językach (angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim i duńskim).
<strong>Silniki</strong>
Silniki nowej Mazdy3 to jednostki o wysokim stopniu sprężania, wykonane z lekkich stopów, o niskim współczynniku tarcia wewnętrznego, są wystarczająco żwawe a jednocześnie oszczędne. Ich cechą charakterystyczną jest sztywny, wykonany ze stopu aluminium blok cylindrów, lekkie tłoki o poprawionej konstrukcji oraz wykonane z lekkich materiałów korbowody. Elementy te zapewniają bardziej cichą pracę, a w połączeniu z bezobsługowymi zaworami - minimalną utratę energii (mocy) podczas pracy silników oraz mniejsze zużycie paliwa. Mazda3 z silnikiem MZR 1.6 l zużywa średnio w cyklu mieszanym 7,2 l na 100km, natomiast z silnikiem MZR 2.0 l – 8 l na 100 km.
<strong>Skrzynia biegów</strong>
Mazda3 może być wyposażona w nowo zaprojektowaną skrzynię ręczną, 5-biegową, albo skrzynię elektronicznie sterowaną, automatyczną 4-biegową (Activematic).
Skrzynia 5- biegowa została przeprojektowana specjalnie z myślą o Maździe3. Cały układ zmiany biegów został udoskonalony dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań redukujących tarcie. Pierwszy i drugi bieg posiada teraz podwójne, stożkowe synchronizatory ułatwiające i przyspieszające ich zmianę. Zamki biegów mają teraz podwójne łożyskowanie. Powierzchnia wałków prowadzących i sterujących jest specjalnie obrobiona, a tuleje pokryto od wewnątrz teflonem co zmniejsza tarcie o blisko 50%. Sterowana za pomocą cięgien skrzynia biegów, pozwala na lepsze stłumienie wibracji silnika i ogranicza przenoszenie ich na dźwignię zmiany biegów a jednocześnie sprzyja sportowej jeździe.
<strong>Podwozie</strong>
Podwozie nowej Mazdy3 Hatchback stanowi doskonałe połączenie sztywności i elastyczności, stabilności prowadzenia samochodu i komfortu jazdy, precyzji kierowania i przewidywalności zachowania w każdej sytuacji. Sztywna struktura nadwozia odporna jest zarówno na działanie sił skrętnych, jak i na zginanie, nadaje to Maździe3 dynamiczne właściwości i zmniejsza przenoszenie wibracji i hałasu. Dolna część przedniej konstrukcji podwozia wzmocniona jest dodatkowymi belkami wzdłużnymi o dużym przekroju poprzecznym. Kabina jest dodatkowo wzmocniona poprzeczną belką, umieszczoną pod deską rozdzielczą. Układ ten zapewnia sztywność przodu i stabilność prowadzenia samochodu.
<strong>Zawieszenie</strong>
Przednie zawieszenie Mazdy3 opiera się na systemie MacPhersona z 4-punktowym zamocowaniem układu do nadwozia, za pośrednictwem gumowych poduszek, dzięki czemu poprawiono prowadzenie, stabilność a jednocześnie ograniczono przenoszenie drgań wynikających z nierówności jezdni. Znakomite wyważenie pomiędzy stabilnością, przewidywalnym zachowaniem się samochodu a nadal komfortową jazdą uzyskano dzięki kombinacji odpowiedniej geometrii wahaczy z przegubami olejowymi oraz amortyzatorom o dużej średnicy tłoków (35mm), co szczególnie poprawia tłumienie skoków kół, zwłaszcza w czasie pokonywania zakrętów.
Natomiast w tylnym zawieszeniu wielowahaczowym wykorzystano rozwiązania zastosowane wcześniej w Maździe6, charakterystyczne dla większych samochodów. Zapewniają one idealną równowagę między stabilnością prowadzenia i komfortem jazdy.
<strong>Uklad kierowniczy</strong>
Mazda3 z silnikiem benzynowym 2.0l standardowo wyposażona jest w elektro hyrauliczny system wspomagania ( Electro-Hydaulic Power-Assisted Steering – EHPAS), podczas gdy z silnikiem 1.6l występuje klasyczny, hydrauliczny system wspomagania.
Oba te systemy, zapewniają optymalne i precyzyjne kierowanie, jedno z najlepszych w swojej klasie, samochodom Mazdy nowej generacji.
System EHPAS jest wysoce nowoczesny. Jego hydrauliczna pompa jest napędzana przez elektryczny, sterowany komputerem silnik. Dzięki temu działanie hydraulicznej pompy może być ograniczone, gdy nie jest ono konieczne. Pozwala to zarówno na obniżenie strat energii, jak i na zmniejszenie zużycia paliwa.
<strong>Hamulce</strong>
Na system hamowania Mazdy3 składają się wentylowane, przednie hamulce tarczowe - w zależności od modelu o średnicy 278 lub 300 mm oraz tylne hamulce tarczowe - o średnicy 265 lub 280mm. Tarcze są większe i grubsze niż stosowano w modelu Mazdy323 i zapewniają znakomitą efektywność hamowania i właściwą reakcję.
System hamowania wzmocniony jest przez 10-calowe (255mm) podciśnieniowe urządzenie wspomagające. Dzięki zastosowanym udoskonaleniom osiągnięto jedną z najniższych w tym segmencie dróg hamowania ze 100 km/godz. Wynosi ona zaledwie 37 m.
<strong>Bezpieczeństwo</strong>
Bezpieczeństwo jazdy zapewniają już same doskonałe charakterystyki silnika, układ wspomagania i hamowania. Uzupełnieniem tego jest jednak również pełna gama elementów czynnego bezpieczeństwa: ABS działający na 4 koła, elektroniczny system rozdziału siły hamowania - EBD, awaryjne wspomaganie systemu hamowania, oraz opcjonalnie: system stabilizacji toru jazdy – DSC i kontroli trakcji TCS.
Bardzo istotną funkcję spełnia „inteligentny” system oświetlenia polegający na automatycznym włączeniu reflektorów w zależności od zmieniającej się widoczności na drodze. Czujniki wykrywają pojawiające się na zewnątrz różnice w natężeniu oświetlenia np. pomiędzy ciemnością z przodu i jasną przestrzenią powyżej, może to oznaczać tunel, i wówczas włączane są automatycznie reflektory. Po wyjechaniu z niego reflektory wyłączą się. System nie zareaguje, gdy samochód chwilowo znajdzie się w przyciemnionej przestrzeni, włączy się natomiast przy zapadającym zmierzchu. Ułatwia to kierowcy szybsze dostosowanie się do gwałtownych zmian warunków podróżowania. System ten zwiększa również trwałość reflektorów.
<strong>Źródło: IM Autotrade Holding Sp. z o.o.</strong>