Mazda2 nadjeżdża
Mazda2 to, po wprowadzeniu Mazdy6, kolejny etap programu odnowienia gamy modeli Mazdy.
<strong>Mazda2 to, po wprowadzeniu Mazdy6, kolejny etap programu odnowienia gamy modeli Mazdy. </strong>
Sportowy design, piękne detale, właściwości obsługi oraz dynamiczne silniki to atrybuty Mazdzy6, które przyczyniają się do jej sukcesu w Europie i na świecie. Od momentu jej premiery wiele osób dostrzega markę Mazdy w zupełnie nowym świetle. Mazda2 wprowadza wymienione cechy do kolejnego segmentu i dowodzi, że proces odnowienia Mazdy jest kontynuowany. Lewis Booth, prezes Mazda Motor Corporation, powiedział: „Mazda2 zawiera w sobie każdy aspekt naszej nowej filozofii produktu. Dokładnie tak jak Mazda6, reprezentuje nowego ducha naszej marki”.
Projekt: sportowy i pociągający
Silne, rodzinne, podobieństwo z Mazdą6 widoczne jest już na pierwszy rzut oka. Charakterystyczny dla tej marki pięciokątny grill, wyraźnie zaznaczone kontury maski silnika, zintegrowane, dynamicznie zaprojektowane przednie reflektory oraz sportowy przedni spojler z dużymi i wyrazistymi wlotami powietrza, nieprzypadkowo zostały powtórzone również w mniejszym modelu Mazdy.
Wrażenie sportowego wyglądu Mazdy2 potęguje unosząca się lekko do góry linia dolnej krawędzi szyb bocznych, a także krótki nawis z przodu i z tyłu oraz „obcisłe” wnęki kół. Sportowy charakter podkreślają efektowne, rozszerzające się ku tyłowi, linie boków nadwozia, oraz zestaw tylnych świateł, zachodzących na boki samochodu. Cała sylwetka jest stabilna i budzi zaufanie.
W stylistyce tyłu Mazdy2 wyróżnia się klapa bagażnika, sięgająca zderzaka. Dzięki temu zdecydowanie zwiększono łatwość wkładania i wyjmowania bagażu.
Uwagę zwracają również węższe niż w poprzednich modelach szczeliny między panelami nadwozia. Zmniejszenie szczelin było możliwe dzięki zastosowaniu nowych technik zgrzewania.
Powszechny odbiór Mazdy2 jako samochodu dynamicznego i sportowego nie wynika tylko z powierzchownego, optycznego wrażenia. Tak jest w rzeczywistości. Mazda2 – dzięki niekonwencjonalnie zaprojektowanemu nadwoziu oraz szerszemu rozstawowi kół i osi - wydaje się samochodem większym niż wskazywałyby na to jego kompaktowe wymiary. W porównaniu np. z Demio jest o 45 mm dłuższa i o 30 mm szersza. Zaopatrzona też została w nowoczesne i bardzo dynamiczne silniki. W efekcie powstał samochód wręcz idealny dla aktywnych osób lub młodych rodzin. Mazda2 jest też doskonałą propozycją dla małżeństw nieco starszych, ale wciąż młodych duchem, korzystających z życia, którym potrzebny jest dynamiczny samochód o różnorodnym zastosowaniu.
Wnętrze: wygodne i praktyczne
Zwarty wygląd zewnętrzny Mazdy2 mógłby sugerować, że samochód ten nie zapewnia wielkiej przestrzeni w środku. Tymczasem jego wnętrze daje wystarczająco dużo miejsca do wygodnej jazdy pięciu dorosłym osobom. Położenie siedzenia kierowcy może być regulowane zarówno poziomo (w granicach 210 mm) jak i pionowo (38 mm), dzięki czemu osoby o wzroście nawet do 190 cm mogą bez żadnych problemów zająć wygodną pozycję do jazdy. Komfort dodatkowo poprawia zastosowanie w Maździe2 nowoczesnych, dopasowanych anatomicznie siedzeń. Zmniejszają one zmęczenie nawet długą podróżą. Szczególnie godna podkreślenia jest duża przestrzeń na poziomie ramion pasażerów. Żaden inny samochód w tej klasie nie jest tak szeroki jak Mazda2. Dzięki temu nawet tęższe osoby mają zapewniony komfort podróżowania, a na tylnym siedzeniu może podróżować wygodnie trzech dorosłych pasażerów.
Funkcjonalność samochodu i jego praktyczne walory wynikają z rozplanowania wnętrza oraz rozmieszczenia wszystkich znajdujących się w nim detali w sposób ergonomiczny. Dominującymi elementami deski rozdzielczej są duże, okrągłe i czytelne zegary obrotomierza i prędkościomierza. Wygląd środkowej konsoli zgodny jest z minimalistycznymi projektami nowoczesnych systemów audio. Jej srebrzysta barwa i styl w bezpośredni sposób nawiązują do super jakości Mazdy6. Przełączniki, przyciski i pokrętła są bardzo łatwo dostępne - zarówno te na środkowym panelu jak i umiejscowione na kierownicy np. do obsługi systemu audio.
Projektanci wnętrza nowej Mazdy2 szczególnie dużo uwagi poświęcili jakości wykonania poszczególnych detali oraz doborowi odpowiednich materiałów wykończeniowych. Dotyczy to np. wysokiej jakości tapicerki, jakiej na ogół nie stosuje się w małych samochodach, doskonale harmonizującej z eleganckim stylem i logiczną funkcjonalnością pozostałych elementów wnętrza. Należy tu wspomnieć o subtelnym, ergonomicznym kształcie klamek, eleganckich proporcjach centralnej konsoli, czy deski rozdzielczej, a także wygodnie usytuowanej dźwigni zmiany biegów.
Wygoda i funkcjonalność korzystania z Mazdy2 nie ogranicza się tylko do kabiny pasażerów. Niebagatelne znaczenie ma np. możliwość szerokiego otwarcia tylnych drzwi pod kątem 80°, dzięki czemu pasażer już wchodząc do środka może przekonać się, że ten w sumie niewielki samochód nie jest wcale taki mały.
W Maździe2 jest aż 10 bardzo użytecznych schowków na różnej wielkości przedmioty. Na większe bagaże Mazda2 ma przestrzeń rzadką w samochodach tej klasy: aż 267 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń można ją zwiększyć do 1044 litrów. Przedni fotel pasażera może być złożony na płasko i wtedy można włożyć do samochodu szczególnie długie przedmioty. Załadunek i wyładunek jest łatwy dzięki wyjątkowo niskiemu położeniu progu bagażnika oraz szerokiemu otworowi bagażowemu.
Napęd : nowoczesny i porywający
W nowych modelach Mazdy2 zastosowano 3 nowoczesne 16-zaworowe, w pełni aluminiowe silniki benzynowe DOHC. Różnią się one pojemnością i mocą. Najmniejszy z nich ma pojemność 1,25 l i moc 75 KM (55 kW), średni – 1,4 l i moc 80 KM (59 kW), a największy – 1,6 l oraz moc100 KM (74 kW). Mazda2 może być też napędzana silnikiem Diesla drugiej generacji, o pojemności 1,4 l oraz mocy 68 KM (50 kW). Ten nowatorski, wyjątkowo lekki – jak na Diesla – silnik (waga 98 kg), jest cichy, oszczędny w zużyciu paliwa i ma niską emisję spalin. Cechy te uzyskano m.in. dzięki piezo-elektrycznym wtryskiwaczom w systemie „common- rail”, w których zastosowano kryształy kwarcu reagujące na impuls elektryczny, lekkie zawory o małym współczynniku tarcia, drążony wałek rozrządu oraz korbowody i wał napędowy z kutej stali. Ponadto w każdym z silników zastosowano nowo zaprojektowany moduł sterujący PCM (Powertrain Control Module), zmniejszający zużycie paliwa i emisję spalin. PCM kontroluje wszystkie parametry pracy silnika. Wszystkie benzynowe jednostki napędowe spełniają normy na poziomie Euro IV.
Nabywcy Mazdy2 mają możliwości wyboru wersji nie tylko w zależności od użytego w danym modelu silnika, lecz również skrzyni biegów. Bardziej popularna 5-biegowa skrzynia manualna, dostępna jest z każdym z wymienionych 4 silników. Została wyposażona w nowo opracowany mechanizm cięgien zapewniający płynną i precyzyjną zmianę biegów. Dzięki starannie dobranym przełożeniom zapewnia maksymalne osiągi, ekonomiczną ale zarazem sportową jazdę.
Przełożenia
Drugim rozwiązaniem jest nowatorska przekładnia Auto-Shift-Manual, dostępna jako opcja z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l oraz z silnikiem Diesla. Umożliwia ona kierowcy wybór między ręcznym, a całkowicie automatycznym sposobem przełączania biegów. W automatycznym trybie pracy system zawsze wybiera najwłaściwsze przełożenie, tzn. takie, przy którym obroty silnika i zużycie paliwa są najniższe. Podczas manewru wyprzedzania system ten pozwala na redukcję o 1-2 biegi w ciągu ułamków sekund. Warto podkreślić, że system sterujący przekładnią Auto-Shift-Manual zapewnia bezobsługową eksploatację sprzęgła, skrzyni biegów i modułu elektronicznego aż do przebiegu 240 tys. km.
Inżynierowie Mazdy bardzo wiele uwagi poświęcili konstrukcji nadwozia. Dzięki intensywnym symulacjom komputerowym oraz przeprowadzeniu niezliczonych testów praktycznych udało się uzyskać w Maździe2 najwyższą w tej klasie samochodów sztywność, pozwalającą w pełni wykorzystać właściwości zawieszenia i układu kierowniczego. Przykładowo, sztywność skrętna tylnej osi została poprawiona aż o 45 proc. w stosunku do poprzedniego modelu Mazdy tej klasy, Demio.
Zarówno sztywność nadwozia, jak i wyjątkowo stabilna struktura oraz starannie zaprojektowane miejsca zamocowania tylnego zawieszenia, poprawiają kierowanie samochodem, komfort i dynamikę jazdy. Przekonują też, że wszystkie zmiany w nadwoziu nowego modelu Mazdy2 zostały wprowadzone nie tylko po to, żeby samochód ten ładnie wyglądał, ale aby również osiągał nieprzeciętne zdolności dynamiczne. Następujące elementy opracowane specjalnie dla Mazdy2, przyczyniają się do uzyskania takiej oceny:
- Dopracowany system zawieszenia przedniego i tylnego wysoce odporny na działanie sił skrętnych;
- Rurowa podłużnica odporna na skręcanie zapewniająca precyzyjną kontrolę kół tylnych;
- Płynne działanie gazowych amortyzatorów o liniowej charakterystyce nawet przy dużych obciążeniach;
- Tuleje zawieszenia, dzięki zastosowaniu silent bloków, skutecznie tłumiące wibracje i drgania kół przenoszone na podwozie.
Rozwiązanie to pozwoliło również znakomicie ograniczyć poziom hałasu we wnętrzu.
Do tak dobrej dynamiki jazdy przyczyniają się również zoptymalizowane wspomaganie kierowania, większa średnica kół, duży rozstaw osi, a także szeroki rozstaw kół z przodu i z tyłu. Krótką drogę hamowania zapewniają wentylowane tarcze hamulcowe z przodu oraz hamulce bębnowe z tyłu o lepszych parametrach niż w Demio.
Bezpieczeństwo dynamicznej jazdy podnosi awaryjne wspomaganie hamowania (Brake Assistance - BA) oferowane w standardzie.
Bezpieczeństwo: aktywne i pasywne
Mazdę2 znamionuje wielka dbałość o bezpieczeństwo pasażerów. Przyjęte w jej konstrukcji liczne zabezpieczenia zazwyczaj występują tylko w samochodach znacznie większych.
Podstawą bezpieczeństwa Mazdy2 jest skorupa nadwozia, w której zastosowano oryginalny zaawansowany system pochłaniania energii uderzenia (Mazda Advanced Impact and Absorption System – MAIDAS). W razie poważnej kolizji energia uderzenia jest przenoszona przez nadwozie w ściśle przewidzianych kierunkach: na płytę podłogi, na słupki boczne w kierunku dachu oraz wzdłuż boków na belki ochronne w drzwiach. Wszystko po to, aby w maksymalnym stopniu chronić kierowcę i pasażerów znajdujących się w środku samochodu.
Innymi zabezpieczeniami są:
• bezpieczny pedał hamulca, zginający się w razie zderzenia czołowego ku podłodze i nie uszkadzając nóg kierowcy,
• dwustopniowe przednie poduszki powietrza,
• boczne poduszki powietrza (opcja),
• kurtyny powietrzne (opcja),
• tapicerka drzwi i wnętrza ze specjalnego tworzywa absorbującego energię,
• system aktywnej kontroli toru jazdy DSC (opcja),
• system ABS, zapobiegający blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania z elektronicznie sterowanym rozdziałem siły hamowania EBD (opcja),
• system ARS (poduszek powietrza), połączony z napinaczami pasów, oceniający - za pomocą czujników – siłę uderzenia i regulujący napełnienie poduszek powietrznych.
Mówiąc o bezpieczeństwie podróżowania Mazdą2 nie sposób nie wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Otóż wszystkie wersje tego modelu mają awaryjne wspomaganie hamowania (BA), czego zazwyczaj nie stosuje się w małych samochodach. System wspomagania monitoruje prędkość naciskania pedału hamulca oraz siłę nacisku, a także stale ocenia, czy pojawia się konieczność hamowania awaryjnego. Dzięki temu w sytuacjach awaryjnych wyraźnie zmniejsza się droga hamowania. Mazda2 ma najkrótszą drogę hamowania w swojej klasie.
Oferta na rynek polski
W tym roku dostępne będą samochody z benzynowymi silnikami 1.25 i 1.4 MZI oraz diesel 1.4 MZ-CD, w wyposażeniu Core, Core+ oraz Sport. W Polsce skrzynia typu ASM dostępna będzie z silnikiem benzynowym 1.4 MZI.
Dane techniczne jak i specyfikacja wyposażenia znajdują się w oddzielnych zbiorach.
Rozpoczęcie sprzedaży planowane jest w I połowie maja 2003.
<strong>Źródło: IM Autotrade Holding</strong>