Mazda wyprzedziła Kię i została liderem polskiego rynku
Relacje na linii importer-dealer mają duże znaczenie dla prowadzących biznes właścicieli salonów samochodowych. Satysfakcjonująca współpraca nie tylko daje większe szanse na odniesienie sukcesu, ale również przekłada się na relację z końcowym klientem. W XII Badaniu Satysfakcji Dealerów Samochodowych przygotowanym przez EY oraz DCG Dealer Consulting po raz piąty liderem polskiego rynku została Mazda.
Japońska marka wyprzedziła markę Kia, która rok temu była w tym rankingu najlepsza, oraz Mercedesa, który z kolei awansował z miejsca piątego na trzecie. Miejsce na podium w tym roku utraciło Subaru, które znalazło się na czwartej pozycji.
Dealerzy, którzy wzięli udział w badaniu, oceniali produkty oferowane przez importera – ich jakość, niezawodność, dostępność oraz konkurencyjność oferty rynkowej z punktu widzenia klienta. Pytania w ankiecie dotyczyły także współpracy, polityki importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu – tu pod uwagę brane były m.in. atrakcyjność umowy dealerskiej, ocena dochodowości prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu. Ostatni obszar obejmował ocenę importera jako firmy funkcjonującej na rynku. Nowością tegorocznego badania było pytanie o współpracę w zakresie wyznaczania oraz realizacji planów sprzedażowych. W tegorocznym badaniu modyfikacji uległo również pytanie dotyczące niezawodności samochodów oraz polityki gwarancyjnej importera – zostało dodane pytanie o warunki finansowe przy rozliczaniu napraw gwarancyjnych.
W tym roku ankietowani po raz pierwszy byli również pytani o opinię, dotyczącą rynku samochodów elektrycznych. Z badania wynika, że tylko 23% ankietowanych sądzi, że sprzedaż samochodów elektrycznych w najbliższych 2-3 latach wzrośnie na tyle, aby znacząco wpłynąć na asortyment samochodów sprzedawanych w salonach. Zapytani o to, czy samochody elektryczne są szansą na zwiększenie ogólnej liczby sprzedawanych aut, raczej nie spodziewają się takiego zjawiska (37%). Dealerzy samochodowi obawiają się jednak (39%), że wzrost popularności samochodów elektrycznych może zmniejszyć dochody generowane przez serwis.
W tym roku największy wzrost w rankingu zaliczył Hyundai, który z siedemnastego miejsca awansował na ósme i marka Alfa Romeo, która również uplasowała się dziewięć pozycji wyżej, zamykając pierwszą dziesiątkę zestawienia. Podobnie jak przed rokiem, w zestawieniu TOP 15 zabrakło Forda i Opla, które jeszcze do 2018 r. utrzymywały się w gronie najlepiej ocenianych marek. Po siedmiu latach z pierwszej piętnastki wypadło również Renault.
Odrębnej ocenie poddano również satysfakcję dealerów samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony. Ankietowani odpowiadali na 81 pytań, a zebrane wyniki wskazały, że najwyższą ocenę dealerów otrzymał Mercedes, który znajduje się na czele rankingu po raz kolejny z rzędu. Jako druga zaklasyfikowana została marka Iveco, która awansowała z trzeciej pozycji, z kolei na ostatnim miejscu podium znalazł się Ford, który w tym roku notowany jest o jedno miejsce niżej niż w 2018. Swoje pozycje utrzymały marki Volkswagen oraz Fiat.