Mazda Takeri - tajna broń Japończyków w Genewie?
Mazda poinformowała, że na zbliżających się targach motoryzacyjnych w Genewie, zaprezentuje koncepcyjny model Takeri. Auto prezentuje się naprawdę ciekawie, ale czy trafi do produkcji dokładnie w takiej formie?
Mazda Motor Corporation zaprezentuje po raz pierwszy w Europie koncepcyjny model Takeri. Jest to średniej wielkości sedan nowej generacji, wyposażony między innymi w i-ELOOP - system odzyskiwania energii w czasie hamowania. Tego typu systemy nie są nowością w motoryzacji, ale czy Mazda wymyśliła coś ciekawego w tym temacie?
Zacznijmy jednak od wyglądu auta. Samochód ma bardzo ciekawą linię, która przypomina nieco Mazdę Shinari - sportowy koncept coupe, zaprezentowany przed rokiem w Genewie. Pod maską kryje się mocny i ekonomiczny diesel Mazdy SkyActiv-D z systemem wyłączania silnika podczas zatrzymania i-stop i automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach.
Wróćmy do systemu i-ELOOP. Koncepcyjny model to pierwszy samochód Mazdy wyposażony w to rozwiązanie. A na czym polega działanie i-ELOOP? Otóż system zamienia energię kinetyczną na elektryczną podczas zmniejszania prędkości lub hamowania i magazynuje ją w dwuwarstwowym kondensatorze. Tak uzyskany prąd przeznaczony jest do zasilania urządzeń elektrycznych samochodu, zmniejszając w ten sposób obciążenie silnika i polepszając ekonomikę zużycia paliwa o 10 proc.
Rzecz jasna ciężko potwierdzić te dane w rzeczywistości, ale miejmy nadzieję, że wkrótce się o tym przekonamy. Niestety Mazda na razie nie zdradza planów produkcyjnych.