Mazda pracuje nad wysokowydajnym silnikiem na niskowęglowe paliwo
Nie tylko wysoka efektywność paliwowa ma sprawić, że silniki spalinowe oferowane przez Mazdę będą spełniać najnowsze normy emisji spalin. Japoński koncern, w celu ograniczenia emisji do atmosfery dwutlenku węgla, pracuje również nad niskowęglowym paliwem oraz jednostkami napędowymi, które będą dostosowane do zasilania nowym rodzajem paliwa.
Mazda jest jednym z ostatnich koncernów, który stawia bardzo mocno przede wszystkim na rozwój tradycyjnych silników spalinowych. Choć słowo "tradycyjnych" nie do końca odzwierciedla rzeczywistość, czego przykładem są prace nad nowym silnikiem benzynowym o cechach diesla. Japończycy zapewniają także, że w najbliższej przyszłości nie zamierzają zrezygnować z produkcji silników Diesla i nie podporządkują się trendowi downsizingu w obszarze silników benzynowych. Mimo to będą w stanie spełniać coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin.
Jedną z kolejnych inicjatyw zmierzających do ograniczania emisji CO2 jest wspólny projekt badawczy z Saudi Aramco, państwową firmą należącą do Królestwa Arabii Saudyjskiej, zajmującą się wydobyciem i przetwórstwem ropy naftowej oraz Japońskim Narodowym Instytutem Zaawansowanych Badań Przemysłowych i Technologii (AIST). Celem wspólnego projektu jest dalsza poprawa efektywności silników spalinowych i wspomniane ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Prace badawcze prowadzone są równolegle nad niskowęglowym paliwem oraz silnikami, które będą napędzane tym rodzajem paliwa.
Według Mazdy nie wystarczy już koncentrować się wyłącznie na etapie od tankowania do eksploatacji i rozwijać silniki oraz samochody wydajne pod względem spalania, które emitują mniej dwutlenku węgla podczas eksploatacji. W ramach wspólnego projektu badawczego trzy instytucje zbadają efektywną redukcję dwutlenku węgla i technologię z perspektywy „od wydobycia do zużycia”, biorąc pod uwagę każdy etap cyklu paliwowego, od etapu wydobycia z szybu naftowego do jazdy autem na co dzień. Projekt przewiduje, że Saudi Aramco skupi się opracowaniu paliwa, które dzięki procesowi oczyszczania będzie charakteryzować się niższą emisją CO2, a Mazda i AIST skoncentrują swoją uwagę na badaniach i rozwoju wysokowydajnego silnika, który będzie napędzany tym paliwem.
Wspólny projekt badawczy jest zgodny z założeniami programu „Sustainable Zoom-Zoom 2030”, który jest wizją rozwoju technologicznego Mazdy, ogłoszoną w sierpniu 2017 r. Zgodnie z danymi Międzynarodowej Agencji Energii w 2035 r. 84% samochodów na świecie będzie nadal napędzanych silnikami spalinowymi.