Mamy nowy globalny rekord sprzedaży samochodów. Kto sprzedał najwięcej?
W minionym roku na całym świecie sprzedano ok. 94,5 mln nowych samochodów, co oznacza siódmy z rzędu wzrost sprzedaży i kolejny rekord wszechczasów. Wśród koncernów najlepszą sprzedażą może pochwalić się Volkswagen Group, choć przewaga nad kolejnymi w rankingu Toyotą oraz aliansem Nissan-Renault nie była jakaś olbrzymia. Bezdyskusyjnie najbardziej popularną marką pozostaje natomiat Toyota.
Utrzymujący się wzrost gospodarczy na większości światowych rynków przekłada się na dobre wyniki sprzedaży nowych samochodów. Coraz większy jednak wpływ na globalny wynik sprzedaży zaczyna odgrywać rynek chiński, który już w 2016 r. odpowiadał za ok. 30% łącznej sprzedaży nowych samochodów. W minionym roku chińska gospodarka nieco zwolniła, co z pewnością miało jakieś przełożenie również na poziom sprzedaży aut. Po sześciu latach nieprzerwanych wzrostów lekką zadyszkę spotkał również rynek amerykański. W 2017 r. sprzedaż w Stanach Zjednoczonych była niższa niż rok wcześniej o 1,8%.
Z drugiej jednak strony, co zrównoważyło gorszą dynamikę rynku chińskiego, w Stanach Zjednoczonych zanotowano największą w historii sprzedaż nowych samochodów.
W efekcie powyższych łączna sprzedaż nowych samochodów na wszystkich rynkach wyniosła w minionym roku 94,5 mln egzemplarzy i była o 2,2% wyższa niż rok wcześniej.
Patrząc przez pryzmat całych koncernów, w minionym roku mieliśmy dość zaciętą rywalizację o palmę pierwszeństwa pomiędzy trzema producentami, które ostatecznie przekroczyły poziom 10 mln sprzedanych aut. Największą sprzedażą może jednak pochwalić się Volkswagen Group, który drugi rok z rzędu uplasował się na najwyższym stopniu podium. Za plecami niemieckiego giganta znalazły się Toyota oraz alians Nissan-Renault.
W czołowej dziesiątce największy wzrost sprzedaży zanotowały Suzuki oraz Honda, natomiast największy spadek był dziełem koreańskiego koncernu Hyundai-Kia. To efekt znacznych spadków sprzedaży przede wszystkim na chińskim rynku.
Drugą dziesiątkę otwierają Mercedes-Benz oraz BMW, ale już kolejne miejsce zajęły firmy z Chin. Łącznie na miejscach od 11 do 20 znalazło się aż sześć producentów z Chin. Najwyższą pozycję zajmuje Geely Group (13.) ze wzrostem sprzedaży o 35,9%.
Sprzedaż koncernów samochodowych w 2017
1. | Volkswagen Group | 10.413.355 | +3,9% |
2. | Toyota | 10.163.491 | +1,7% |
3. | Renault-Nissan | 10.117.402 | +6,3% |
4. | Hyundai–Kia | 7.280.054 | -8,3% |
5. | General Motors | 6.875.098 | +0,5% |
6. | Ford | 6.254.133 | -1,4% |
7. | Honda | 5.359.185 | +8,3% |
8. | FCA | 4.863.291 | +1,8% |
9. | PSA | 4.161.389 | -2,7% |
10. | Suzuki | 3.148.930 | +11,1% |
Aż tak zaciętej rywalizacji nie było wśród marek motoryzacyjnych. To Toyota zdecydowanie wyprzedziła kolejne w rankingu marki (Volkswagen i Ford). W czołówce największe straty poniosły obie koreańskie marki. Natomiast bardzo dobra końcówka roku w wykonaniu Hondy pozwoliła tej japońskiej marce prześcignąć na finiszu Nissana. Różnica pomiędzy obiema markami na koniec roku wyniosła nieco ponad 20 tys. sprzedanych samochodów.
Patrząc przez pryzmat największych 50 marek motoryzacyjnych, największy wzrost sprzedaży w minionych dwunastu miesiącach zanotowały marka Roewe oraz Geely. Lepsze wyniki o odpowiednio 70 i 56% pozwoliły im awansować na 47. i 21. pozycję w globalnym rankingu.
Sprzedaż marek samochodowych w 2017
1. | Toyota | 8.713.629 | +2,4% |
2. | Volkswagen | 6.832.840 | +4,7% |
3. | Ford | 6.165.704 | -1,2% |
4. | Honda | 5.162.598 | +8,2% |
5. | Nissan | 5.142.398 | +4,4% |
6. | Hyundai | 4.400.042 | -9,0% |
7. | Chevrolet | 4.136.061 | -8,4% |
8. | Kia | 2.816.802 | -8,4% |
9. | Renault | 2.681.392 | +10,5% |
10. | Mercedes | 2.551.374 | +10,1% |