Mały roadster Daihatsu w sportowej odmianie
Segment kei-car, czyli małych samochodów z jeszcze mniejszymi silnikami, jest popularny właściwie wyłącznie na rynku japońskim. A w sumie szkoda, bo w dobie walki o redukcję każdego grama dwutlenku węgla wydalanego przed samochody, może byłaby to ciekawa opcja również dla europejskich klientów. Wydaje się, że Daihatsu Copen GR Sport mógłby liczyć na całkiem spore zainteresowanie.
Japońska marka Daihatsu należy obecnie całkowicie do Toyoty, dlatego nie dziwi, że małym roadsterem tej marki zajęli się inżynierowie z działu Toyota Gazoo Racing. Na co dzień zajmują się oni najmocniejszymi wersjami modeli Toyoty. Kierowcy ze Starego Kontynentu mieli już możliwość poznania efektów ich pracy w postaci limitowanego Yarisa GRMN oraz dostępnego w sprzedaży również w Polsce Yarisa GR Sport.
W tym miejscu dodajmy, że dostępna od 2017 r. submarka GR (Gazoo Racing) oferowana jest w trzech poziomach – największe przeróbki, w tym modyfikacje silnika, znajdziemy w modelach z serii GRMN, średni pakiet modyfikacyjny GR oraz bazowy GR Sport. Ponadto Toyota oferuje także części do personalizacji seryjnych modeli z grupy GR Parts.
Wracamy jednak do Daihtasu Copena i wersji GR Sport, która oficjalnie zostanie zaprezentowana podczas targów Tokio Motor Show rozpoczynających się już w przyszłym tygodniu. Ten dwuosobowy roadster z elektrycznie składanym twardym dachem będzie cieszył oko licznymi modyfikacjami, które mają zwiększyć frajdę podczas jazdy tym modelem.
Wariant ten został wyposażony m.in. w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, wzmocnione podwozie ze sportowym zawieszeniem oraz zmodyfikowane elektryczne wspomaganie kierownicy. Copena GR Sport z zewnątrz będzie można rozpoznać po nowo zaprojektowanej osłonie chłodnicy oraz nieco innych zderzakach. Tylny zderzak ma np. zintegrowany dyfuzor. Kolejnym stylistycznym wyróżnikiem są kute, aluminiowe koła BBS wykończone szarym, matowym lakierem. Przednie i tylne światła LED zostały wykończone ciemnymi akcentami, a z przodu, tyłu i boku pojawiły się plakietki GR Sport.
Na życzenie będzie można zamówić dodatkowe elementy wyposażenia, które mają poprawić właściwoście aerodynamiczne tego modelu. Mowa tu m.in. o przednim spojlerze, nakładkach na progi, lotkach na przód i tył oraz tylnym spojlerze nad klapą bagażnika.
W wykończonej na czarno kabinie znalazły się natomiast sportowe fotele Recaro z logo GR, skórzana kierownica MOMO z metalowymi wstawkami i znaczkiem GR, specjalna deska rozdzielcza oraz inne detale wykończeniowe Piano Black.
Przeprowadzone modyfikacje nie objęły jednak samej jednostki napędowej. Pod maską Copena GR Sport pracuje więc silnik o pojemności 660 cm3 z turbodoładowaniem o mocy 64 KM, który może być zestawiony z 5-stopniową manualną skrzynią biegów lub z przekładnią CVT z 7 symulowanymi przełożeniami Super Active Shift, wybieranymi za pomocą manetek za kierownicą. Niby niewiele, pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z naprawdę malutkim autem, krótszym o 7 cm (3395 mm długości) i węższym o 14 cm od Toyoty Aygo.
Na rynku japońskim Daihatsu Copen GR Sport będzie kosztował równowartość ok. 22 480 dolarów za wersję z manualną przekładnią i 22 tys. dolarów za odmianę z bezstopniowym automatem.