Luksusowy off-road według Lexusa
Choć duże i luksusowe SUV-y raczej nie mają zbyt wiele wspólnego z jazdą terenową, to jednak zdarzają się tacy właściciele, którzy dokonują w nich przeróbek, by móc bez większych obaw zapuścić się w nieco trudniejszy teren. I właśnie z myślą o takich osobach powstał koncepcyjny Lexus GXOR.
Nazwa nowego konceptu Lexusa powstała w skutek połączenia nazwy modelu GX oraz skrótu słowa Off-Road. Lexus GX to duży luksusowy SUV, który najlepiej sprzedaje się na rynku amerykańskim, a który pod względem technologicznym bazuje na Toyocie Land Cruiser.
Auto mierzy 488 cm długości i w standardzie posiada hydrauliczne zawieszenie, które pozwala na bezproblemowe pokonywania większości przeszkód na drodze, zapewniając wysoki komfort jazdy także poza asfaltem. Za komfortową podróż dbają także skórzane siedzenia, które mogą być zarówno wentylowane, jak i podgrzewane. Napęd na cztery koła firmy Torsen, 6-biegowa przekładnia oraz elektrycznie blokowany mechanizm różnicowy zapewniają z kolei dobre właściwości jezdne oraz wysoki poziom bezpieczeństwa na nawierzchni o gorszej przyczepności.
Kwestia odpowiednich osiągów to zasługa natomiast 4,6-litrowego silnika, który dołączył do oferty Lexusa GX w minionym roku wraz z jego faceliftingiem. Ta widlasta ósemka pozwala rozpędzić tego kolosa mogącego pomieścić nawet 8 osób do 100 km/h w niecałe 8 s.
Popularność tego modelu wśród entuzjastów terenowej jazdy, a także tunerów sprawiła, że Lexus postanowił stworzyć wizję auta zapewniającego komfort i najwyższą jakość wykończenia wnętrza w połączeniu z wyjątkowymi zdolnościami terenowymi. W pracach nad modelem GXOR Concept wzięli udział dostawcy części do tuningu aut, którzy na co dzień współpracują z Lexusem. W efekcie koncepcyjny Lexus otrzymał całkowicie nowe zawieszenie terenowe firmy ICON Stage 6. Aby nic nie zahaczało o silnik od spodu, samochód został wyposażony w specjalną metalową osłonę. Nadwozie auta zostało oklejone specjalną folią, aby błoto, kamienie czy gałęzie na drodze nie zniszczyły lakieru.
Do jazdy poza trasą wykorzystano dostępne w ofercie 18-calowe felgi Lexus F-Sport, na które zostały nałożone opony General Tire Grabber X3 275/70/18.
Spośród przydatnych w terenowych eskapadach elementów wyposażenia w Lexusie GXOR znajdziemy m.in. zderzak CBI Custom Stealth z ukrytą wyciągarkę, która może stać się niezbędna nie tylko podczas wydobywania auta z błota, ale także np. do usuwania leżącego na drodze drzewa. Przy tym zderzak zachował charakterystyczny muskularny wygląd grilla Lexusa GX, a nawet posiada podobną ozdobną strukturę. Kolejnymi udogodnieniami są Safari Snorkel, który umożliwia większe zanurzenie auta, panel słoneczny produkujący energię dla kuchenki i lodówki, długa na 50 cali listwa LED, która pozwala wygodniej podróżować po zachodzie słońca, a także specjalne radio o długim zasięgu oraz system zintegrowanych, modułowych szafek, mieszczących się w bagażniku.
Projektanci tego modelu pomyśleli także o odpoczynku, dlatego Lexus GXOR Concept został opracowany od razu z przyczepą Patriot Camper X1H, która pozwala spać w komfortowych warunkach dzięki miękkiemu żelowemu materacowi i praktycznemu oknu z siatką przeciw komarom. W największej wersji przyczepa zapewnia nawet trzy oddzielne pomieszczenia za sprawą elektrycznie składanego dachu.
Nie mamy niestety informacji, by ten prototypowy model miał trafić do seryjnej produkcji. To raczej pokaz możliwości Lexusa i rodzaj inspiracji dla fanów off-roadowej jazdy.