Luksusowa limuzyna Audi już w Polsce
W polskiej sieci Audi ruszyła sprzedaż flagowego modelu z Ingolstadt. Cennik tego modelu rozpoczyna się od kwoty 409 tys. zł. Wraz z czwartą generacją A8 na polskim rynku debiutuje nowy typ oznaczeń samochodów marki Audi.
Nowa generacja Audi A8 jest oferowana w dwóch wersjach silnikowych z jednostą V6 turbo. Jednostka wysokoprężna 3.0 TDI napędzana jest silnikiem o mocy 286 KM i momencie obrotowym 600 Nm. A8 z dieslem pod maską jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w 5,9 s, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Średnie spalanie tej wersji silnikowej wynosi od 5,8 do 5,6 l na 100 km.
Turbodoładowana jednostka benzynowa, również o pojemności trzech litrów, generuje moc 340 KM i moment obrotowy o wartości 500 Nm. Audi A8 w tym wariancie od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,6 sekundy, a A8 L w 5,7 sekundy. Zużycie paliwa na 100 km dla obu wariantów karoserii zawiera się w przedziale między 7,8 a 7,5 l.
Technika mild hybrid umożliwia żeglowanie z wyłączonym silnikiem. Ponadto oferuje poszerzoną funkcję start-stop z wysoką mocą rekuperacji do 12 kW. Dzięki tym rozwiązaniom udało się ograniczyć spalanie nawet o 0,7 l/100 km.
Nowe Audi A8 będzie pierwszym modelem w ofercie niemieckiej marki z nowym nazewnictwem widocznym na klapie bagażnika, które już teraz wzbudza sporo kontrowersji. Wersja z trzylitrowym dieslem będzie oferowana jako Audi A8 50 TDI quattro, zaś z silnikiem benzynowym jako Audi A8 55 TFSI quattro. Kombinacja cyfr „50” umieszczana będzie w przyszłości na modelach o mocy między 210 a 230 kW, a „55” reprezentuje zakres mocy od 245 do 275 kW. Przyznajemy szczerze, że wciąż ciężko nam się połapać w tym pomyśle.
Nowe A8 jest również pierwszym autem na świecie, który przejmie zadania kierowcy na autostradach i drogach szybkiego ruchu o wyraźnie oddzielonych pasach, o ile samochody poruszają się w szyku „jeden za drugim”, a ich prędkość nie przekracza 60 km/h. Począwszy od roku 2018 Audi będzie stopniowo wdrażać do produkcji seryjnej również inne funkcje automatycznej jazdy - parkowania, wjazdu do garażu i jazdy w korkach.
Na polskim rynku cena nowego Audi A8 rozpoczyna się od 409 tys. zł, zaś wersja wydłużona jest droższa o 20 tys. zł.