Limuzyna dla cesarza
Choć to Lexus pełni w japońskim koncernie funkcję bardziej prestiżowej i luksusowej marki, to jednak również w gamie Toyoty znajdziemy model, który może nam posłużyć jako luksusowa limuzyna.
W ofercie największego japońskiego koncernu motoryzacyjnego takim samochodem, który może służyć prezesom firm jak i różnym dygnitarzom, jest Toyota Century. Jego nazwa nawiązuje do Sakichi Toyody, założyciela Toyota Group, i jego setnych urodzin w 1967 r., kiedy to Century ujrzał po raz pierwszy światło dzienne.
Niemal od samego początku Toyota Century stała się jednym z najbardziej ulubionych modeli japońskich elit i to pomimo faktu, że przez kolejne dekady rzadko i niewiele się zmieniała. Autem tym porusza się m.in. cesarz Akihito. Egzemplarz japońskiej głowy państwa kosztował blisko 500 tys. dolarów.
Obecnie w japońskich salonach Toyoty debiutuje trzecia generacja luksusowej Toyoty – po 21 latach od premiery drugiej generacji. Dla porównania obecna na rynku od 1966 r., a więc prawie tak samo długo jak Century, Toyota Corolla doczekała się już 11 generacji.
Nowa generacja limuzyny Toyoty łączy w sobie nowoczesność z tradycją. Jej twórcy opierali się na tradycjach japońskich mistrzów rzemiosła oraz na zasadach etyki pracy monozukuri. Drzwi zostały wykończone zgodnie ze sztuką rzemieślniczą epoki Heian, a głębia czarnego lakieru Kamui została uzyskana dzięki siedmiu warstwom i różnym technikom polerowania, w tym mokrym piaskiem. Front zdobi ręcznie wykonany emblemat feniksa. Z kolei wewnątrz znajdziemy elementy wykonane z drewna, tylny fotel po lewej stronie posiada funkcję masażu oraz otwierany podnóżek. To miejsce przeznaczone jest dla głównego pasażera, dlatego na nim skoncentrowane jest działanie systemu multimedialnego, nagłośnienia i klimatyzacji. Do ich kontroli służy ekran dotykowy w zamocowany w podłokietniku pod prawą dłonią.
Jednocześnie Century posiada najnowocześniejszy napęd, jaki znajduje się w posiadaniu Toyoty. Limuzynę napędza układ hybrydowy z 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 380 KM i momencie obrotowym 510 Nm przy 4000 obr/min, z którym współpracuje silnik elektryczny o mocy 224 KM i 300 Nm momentu obrotowego. Łącznie cały układ dostarcza 431 KM mocy i korzysta z baterii niklowo-wodorkowej. Century zużywa średnio 7,7 l/100 km według japońskiego cyklu JC08.
Toyota Century jest wyposażona w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense w zaawansowanej wersji radarowej o zwiększonym zasięgu i dodatkowych funkcjach. Nowością jest system Helpnet, który automatycznie alarmuje służby ratunkowe, kiedy w samochodzie uruchomią się poduszki powietrzne.
Ceny najnowszej generacji limuzyny Toyoty startują od 19,6 milionów jenów, czyli ponad 178 tys. dolarów.