Lifting Audi A3
Cztery lata po debiucie trzeciej generacji kompaktowego Audi przyszedł czas na jego facelifting. Drobne zmiany wizualne objęły wszystkie wersje nadwoziowe - trzydrzwiową, Sportback, sedan oraz cabrio, a także najmocniejszą S3. Ponadto do oferty dołączył nowy trzycylindrowy, litrowy silnik TFSI.
Zmiany wizualne, do czego zdążyło już nas Audi przyzwyczaić przy okazji liftingów innych swoich modeli, nie przyniosły znaczących zmian. Mamy lekko zmieniony przedni grill i zderzak oraz inny kształt reflektorów. Warto tu dodać, że w standardzie otrzymamy ksenony plus, zaś za dopłatą przednie światła w technologii Matrix LED. W tylnej części znajdziemy odrobinę zmodyfikowane światła oraz nowy dyfuzor. Pojawiły się nowe kolory nadwozia (Ara niebieski, Cosmic niebieski, Nano szary, Tango czerwony i Vegas żółty) oraz nowe wzory felg, których średnica może wynosić od 16 do 19 cali. Całość, zwłaszcza w przednim pasie, upodobniła się do nowej generacji "A-czwórki".
Wewnątrz przestylizowano nieco centralną konsolę, panel zegarów czy kratki nawiewów. Pojawiła się nowa kierownica, zmodyfikowano również system multimedialny MMI, który ma teraz prostsze menu oraz rozszerzoną możliwość wydawania poleceń głosowych. Za dopłatą możemy dostać duży, 12,3-calowy ekran TFT (tzw. wirtualny kokpit), znany już z większych modeli Audi. Oczywiście na wyposażeniu pojawiły się również nowe wzory oraz kolory tapicerek.
Audi A3 po liftingu będzie oferowane w sprzedaży z trzema silnikami benzynowymi i trzema dieslami do wyboru. Znane z wcześniejszej wersji są silniki 1.4 TFSI (z funkcją odłączania cylindrów) o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, 1.6 TDI rozwijający moc 110 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm oraz dwie wersje dwulitrowego diesla o mocy odpowiednio 150 i 184 KM oraz maksymalnym momencie 340 i 380 Nm.
Nowością w ofercie będzie dwulitrowy silnik benzynowy TFSI, który zastąpi w palecie jednostek napędowych wersję 1,8-litrową (180 KM). Nowy silnik generuje moc 190 KM i 320 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie obrotów od 1.500 do 4.200. W tej wersji zadebiutuje nowa siedmiostopniowa przekładnia S tronic z mokrym sprzęgłem. Na życzenie dostępny będzie również napęd na wszystkie koła.
Całkowitą nowością będzie również najmniejszy w gamie silnik benzynowy TFSI o pojemności jednego litra i z trzema cylindrami. To pierwszy trzycylindrowy model w historii tego modelu. Jednostka ta rozwija moc 115 KM i maksymalny moment 200 Nm, dostępny od 2.000 do 3.500 obr/min.
Oczywiście w ofercie w dalszym ciągu będą dostępne wersje A3 Sportback e-tron, czyli hybryda typu plug-in, o łącznej mocy 150 KM całego układu i 250 Nm maksymalnego momentu, oraz A3 Sportback g-tron, która do napędu może wykorzystywać bądź gaz ziemny, bądź zaprojektowane przez Audi e-paliwo. Ta wersja rozwija moc 110 KM.
Na koniec najmocniejsza odmiana kompaktowego Audi, czyli S3. W wersji po liftingu jednostka napędowa jest mocniejsza o 10 KM i ma wyższy o 20 Nm maksymalny moment obrotowy. Łącznie więc dwulitrowa jednostka TFSI generuje moc 310 KM i 400 Nm maksymalnego momentu.
Zamówienia na poliftingową wersję Audi A3 będą przyjmowane już w maju, jednak pierwsze egzemplarze powinny przyjechać na początku lata. Na rynku niemieckim bazowa odmiana z nowym litrowym silnikiem będzie kosztować 23.300 euro.
Nastąpił wzrost mocy w sportowej odmianie S3 o 10 KM i momentu obrotowego o 20 Nm.