Lexus wchodzi do segmentu, który... odchodzi do lamusa
Segment minivanów jest jednym z tych, który najbardziej cierpi na rosnącej popularności SUV-ów i crossoverów. Coraz więcej producentów usuwa wręcz ze swojej oferty tego typu modele. Trend ten dotyczy jednak przede wszystkim rynku europejskiego. W Chinach np. wciąż minivany mają mocną pozycję rynkową, dlatego też podczas wystawy samochodowej w Szanghaju Lexus zaprezentował pierwszego w swojej historii minivana.
Zaprezentowany podczas Shanghai Motor Show Lexus LM (te literki to skrót od Luxury Mover) to średniej wielkości minivan o długości nadwozia 5040 mm, szerokości 1850 mm i wysokości 1945 mm. Do tego jego rozstaw osi wynosi równe 3 metry. Takie rozmiary sprawiają, że we wnętrzu Lexusa LM miejsca jest pod dostatkiem, więc nie dziwi, że w ofercie, obok wariantu 4-miejscowego, jest także wersja siedmiomiejscowa.
Przestrzeń kierowcy i pasażera od reszty przestrzeni oddziela przegroda, w którą wmontowano 26-calowy ekran. Można z nim połączyć smartfon, laptopa czy tablet lub wyświetlić na nim film zapisany na płycie DVD Blue-ray. W wersji 4-miejscowej w tylnej części znalazły się dwa niezależne, wentylowane fotele wykonane z pianki uretanowej o małej gęstości, która ma zapewniać jak największy komfort. W opcji 7-osobowej z tyłu auta znajduje się dodatkowy rząd z trzema siedzeniami.
Dla wygody podróżowania pasażerowie otrzymali obszerne podłokietniki, a między nimi znajdziemy panel sterujący pozycją fotela, klimatyzacją, funkcją masażu, podgrzewaniem i systemem audio. To jednak nie wszystko, gdyż projektanci tego modelu zadbali, by podróż w Lexusie LM upływała wręcz w luksusowych warunkach. Obok systemu audio z nagłośnieniem firmy Mark Levinson, na wyposażeniu znalazła się m.in. pojemna chłodziarka na napoje, a także specjalne miejsce na parasolkę. Wnętrze dodatkowo ozdobiono licznymi wstawkami ze skóry, a także nowymi ornamentami Gin-Sui Boku, inspirowanymi tradycyjną, japońską sztuką malowania tuszem.
Jeśli zaś chodzi o stylistykę nadwozia, to jest ona spójna z innymi nowymi modelami tej japońskiej marki. Nie zabrakło więc sporego grilla, ostro zarysowanych przednich i tylnych świateł, wyraźnych przetłoczeń na bokach i charakterystycznych chromowanych wstawek. Lexus LM będzie oferowany w dwóch wersjach kolorystycznych - z czarnym lakierem Black i białym White Pearl Crystal Shine. Całość uzupełniają specjalne szyby, które zapewniają optymalne wyciszenie wnętrza.
Lexus LM będzie dostępny w dwóch wersjach silnikowych - z motorem benzynowym i układem hybrydowym. W wersji LM 350 pod maską znajdziemy benzynowy silnik V6 3.5, napędzający przednie koła. Odmiana LM 300h to hybryda z 2,5-litrowym silnikiem R4, który pracuje w cyklu Atkinsona. Hybrydowego Lexusa LM wyposażono w napęd na wszystkie koła E-Four.
W układzie zawieszenia zastosowano nowe, bardziej wydajne amortyzatory ze specjalnym zaworem pomocniczym, który zapewnia przepływ oleju w obu kierunkach przed dotarciem do głównego zaworu. To rozwiązanie, które zadebiutowało w nowym Lexusie ES.
Pierwszy w historii marki Lexus minivan zadebiutuje na rynku w przyszłym roku. Szanse, że pojawi się on w Europie są mizerne. LM będzie dostępny przede wszystkim w Chinach i na wybranych azjatyckich rynkach, gdzie minivany cieszą się wciąż dużą popularnością.