Lexus NX - kompaktowy SUV debiutuje w Pekinie
Zgodnie z zapowiedzią na Salonie Samochodowym w Pekinie zadebiutował kompaktowy SUV pozycjonowany w gamie poniżej odmiany RX. Nowy Lexus NX to propozycja dla indywidualistów. Czemu? Wystarczy spojrzeć na stylistykę.
Lexus od jakiegoś czasu kroczy boczną ścieżką oferując modele, które wizualnie nieco odbiegają od konkurencji. Oczywiście to tylko powód do pochwał, choć jak to zwykle bywa niektórzy puryści będą kręcić nosem narzekając na zbyt małe światła, zbyt duży grill, za ostre i zbyt agresywne linie itp. Nowy model Lexus NX jest kwintesencją wymienionych przed momentem cech.
Nowy Lexus NX mierzy 4630 mm długości, 1845 mm szerokości oraz 1645 mm wysokości, natomiast rozstaw osi to 2660 mm. Wymiarami auto nieco traci do potencjalnego konkurenta, czyli BMW X3, ale jest to dosłownie kilka centymetrów jeśli chodzi o długość i rozstaw osi. Zdaniem producenta nowość trafi na rynek już w drugiej połowie tego roku, zaś na starcie pojawią się dwie jednostki napędowe.
Będzie to zupełna nowość, czyli turbodoładowany silnik benzynowy w modelu NX 200t, jak również hybryda w odmianie NX 300h. W specyfikacji na rynek japoński, pierwszy wariant dostanie 2-litrową jednostkę turbodoładowaną z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem Start/Stop o mocy 238 KM z momentem obrotowym na poziomie 350 Nm. Napęd przekazywany jest na koła za pośrednictwem nowej 6-biegowej skrzyni automatycznej.
Alternatywą jest model NX 300h, który bazuje na 2,5-litrowej jednostce pracującej w cyklu Atkinsona, która wspomagana jest przez elektryczny silnik. Całość generuje średnią moc 197 KM. A co o swojej nowości pisze sam producent?
Wnętrze stylistyką przypomina sportowy samochód. Koło kierownicy otrzymało gruby wieniec. Tapicerka w kontrastujących tonacjach zwiększa atrakcyjność modelu. Co więcej, aby uzyskać najwyższy poziom ergonomii wnętrza, konstruktorzy Lexusa NX zaprojektowali je począwszy od miejsca kierowcy i pasażerów, co podkreśla inżynier prowadzący projekt, Takeaki Kato. Wnętrze jest przestronne i wygodne. Lexus NX ma czytelną i klarowną deskę rozdzielczą.
Wśród nowości należy także wymienić nowinki pokładowej technologii, jak bezprzewodowa ładowarka urządzeń elektronicznych (np. telefonów), touch pad do sterowania funkcjami samochodu (w tym systemem audio i nawigacją), panoramiczny ekran oraz wielofunkcyjny wyświetlacz, pokazujący m.in. przeciążenia jakim poddawani są pasażerowie auta. Lexus NX może zostać wyposażony w projektor Head Up wyświetlający najważniejsze informacje na przedniej szybie, system monitorowania „martwego pola” lusterek wstecznych i system alarmujący o ruchu poprzecznym za samochodem, ułatwiający wyjazd tyłem na ulicę.