Lexus IS 200t już wkrótce w polskich salonach
Lexus IS jako trzeci model w ofercie dostanie nową turbodoładowaną jednostkę napędową. Już we wrześniu w sprzedaży pojawi się odmiana z nowym silnikiem, ale już teraz sprawdźmy, czym się charakteryzuje.
Nowy czterocylindrowy silnik 2.0 generuje moc 245 KM przy 5800 obr./min, czyli dość wysoko. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 350 Nm dostępna jest w zakresie 1650-4400 obr./min. Oczywiście moc płynie na tylne koła za pośrednictwem nowej, 8-stopniowej przekładni Sports Direct Shift. Zdaniem producenta prędkość maksymalna to 230 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje w tym przypadku 7 sekund. A co o swojej nowości pisze sam producent? Mowa między innymi o głowicy z integralnym kolektorem wylotowym „4 w 2” i turbosprężarką typu twin-scroll.
"Kolektor wylotowy typu „4 w 2” łączy te pary cylindrów, w których tłoki poruszają się zgodnie w fazie (sprężanie lub rozprężanie). W połączeniu z bardzo wydajną turbosprężarką twin-scroll, ta innowacyjna konstrukcja kolektora zapobiega wzajemnej interferencji strumieni gazów wylotowych z poszczególnych cylindrów i pozwala na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego w możliwie najszerszym zakresie prędkości obrotowych.
W turbosprężarce twin-scroll zastosowano układ płynnego sterowania pracą zaworu obejściowego. Takie rozwiązanie ogranicza straty pompowania poprzez ograniczenie ciśnienia zwrotnego przy niskim obciążeniu silnika, kiedy turbosprężarka nie jest wykorzystywana, przyczyniając się do dalszego obniżenia zużycia paliwa.
Dodatkowo, połączenie kolektora wylotowego z głowicą poprawiło schładzanie spalin bez wpływu na czas rozgrzewania reaktora katalitycznego. To nie tylko przyczynia się do wydłużenia czasu eksploatacji reaktora katalitycznego, ale również rozszerza zakres pracy silnika z optymalnym, stechiometrycznym składem mieszanki paliwowo-powietrznej.
Zdaniem producenta średnie zużycie paliwa to około 7 litrów na 100 km. Niestety na chwilę obecną nie wiadomo, jaka będzie cena modelu Lexus IS 200t.