Leasingujemy coraz więcej aut
Miniony rok, w dużej mierze dzięki wzrostom w segmencie nowych samochodów, okazał się również bardzo udany dla firm leasingowych. Cały czas motorem wzrostu branży leasingowej są pojazdy samochodowe, które łącznie stanowiły ponad 70 proc. leasingowanych aktywów w 2016 r.
Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor przedsiębiorstw leasingowych podał, że branża leasingowa w 2016 r. sfinansowała inwestycje o łącznej wartości 58,1 mld zł, przekraczając wynik z 2015 roku (49,8 mld zł). Na koniec 2016 r. łączna wartość aktywnego portfela branży leasingowej w kwocie 105,1 mld zł (97,8 mld zł dla ruchomości i 7,3 mld zł dla nieruchomości) była porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych, udzielonych firmom przez banki (114,5 mld zł). Leasing to wciąż główne, obok kredytu, zewnętrzne źródło finansowania inwestycji pracujących w gospodarce.
W strukturze finansowania przedmiotów na pierwszym miejscu nieprzerwanie znajdują się pojazdy osobowe, dostawcze oraz ciężarowe do 3,5 tony, które stanowiły łącznie 42,1 proc. leasingowanych aktywów, przy czym dominują w tym sektorze auta osobowe (82%). W 2016 r. branża leasingowa sfinansowała pojazdy osobowo-dostawcze o łącznej wartości 24,4 mld zł, tj. o 30,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Wynik ten naturalnie jest mocno skorelowany z wyraźnym wzrostem rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych: o 16,6 proc. za cały 2016 r. (475,9 tys. sztuk). Dobre wyniki na rynkach motoryzacyjnych obserwujemy także w innych krajach Europy.
29,7 proc. sfinansowanych leasingiem aktywów w 2016 r. stanowiły natomiast środki transportu ciężkiego, czyli m.in. ciągniki siodłowe, ciężarówki powyżej 3,5 tony, naczepy/przyczepy oraz autobusy. Oznacza to wzrost o 27,7 proc., przy czym podobne wzrosty zanotowano w przypadku większości rodzajów pojazdów. W 2016r. branża leasingowa sfinansowała środki transportu ciężkiego o łącznej wartości 17,2 mld zł. Dodajmy, że w minionym roku sprzedaż tego typu pojazdów urosła o 22,5 proc.
Branża leasingowa obsługuje głównie sektor mikro i małych firm. Związek szacuje, że 53 proc. stanowią klienci o rocznych obrotach do 5 mln zł, czyli kwalifikowane jako firmy mikro wg kryteriów Ministerstwa Rozwoju). Ponad 70 proc.% stanowią usługi dla firm o obrotach do 20 mln zł. Grupa ta obejmuje całość firm mikro oraz istotną część firm małych (firmy o obrotach do 10 mln euro). Można przyjąć, że ponad 3/4 swoich usług branża leasingowa kieruje łącznie do firm mikro i małych.
W 2017 r. branża leasingowa oczekuje wzrostu na poziomie 16,5% i 67,7 mld zł łącznej wartości udzielonego finansowania. Analizy Związku Polskiego Leasingu zakładają, że dynamika rynku w 2017 r. będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego kraju. Prognozowany rozwój rynku w zrównoważony sposób będzie oparty o pojazdy lekkie, ze względu na mocny popyt krajowy i korzystne przepisy fiskalne, oraz pojazdy ciężkie, za sprawą wymiany starego taboru samochodowego na nowe pojazdy z normą spalania Euro 6 i utrzymujący się wzrost eksportu.