Lauge Jensen - najczystszy motocykl świata
Normy emisji spalin są coraz bardziej wyśrubowane. Unia Europejska zmusza producentów pojazdów do obniżania toksyczności spalin. Idea jest szczytna.
Warto wiedzieć, że motocyklowe normy Euro nie mają wiele wspólnego z dopuszczalnym składem spalin dla samochodów osobowych. Standardy dla samochodów także szybciej ewoluowały. W przyszłym roku zacznie obowiązywać Euro 6. Jednoślady muszą spełniać normę Euro 3. Standard Euro 4 zostanie wprowadzony w 2016 roku.
Pierwszym motocyklem, który spełnił jej surowe warunki jest Lauge Jensen. O właściwy skład spalin troszczą się odpowiednio zaprojektowane komory spalania, dwa katalizatory, tłumiki trzymające w ryzach hałas oraz zaawansowany sterownik silnika. Dostosowanie maszyny do normy Euro 4 trwało aż cztery lata. Duński cruiser otrzymał silnik 1-Eleven Squarehead o pojemności 1792 ccm. Z dwóch cylindrów wykrzesano 100 KM przy 4300 obr./min oraz 140 Nm przy 3100 obr./min.
W stanie gotowości do jazdy Lauge Jensen waży 323 kg. Sporo, ale mocny silnik zapewni doskonałe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h będzie trwał niecałe 4 sekundy, a prędkość maksymalna przekroczy 200 km/h.
Firma Lauge rozpoczęła już przyjmowanie zamówień na Jensena. Na ręcznie produkowaną maszynę będą mogli pozwolić sobie tylko dobrze sytuowani. Sprzęt wyceniono na 52,8 tysiąca euro.