Lamborghini zdetronizowało Porsche i odzyskało rekord Nürburgringu
Niecały rok Porsche mogło się cieszyć z posiadania w swojej gamie najszybszego dopuszczonego do ruchu seryjnego modelu. Tytuł ten ponownie trafił do Lamborghini, a dokładnie do modelu Aventador SVJ, który z czasem przejazdu północnej pętli toru Nürburgring poniżej 6 min 45 s o ponad dwie sekundy był szybszy od Porsche 911 GT2 RS.
6:44,97 – tyle wynosi obecnie rekordowy czas przejazdu jednego okrążenia toru Nürburgring, który – przynajmniej nieoficjalnie – uznawany jest jako wyznacznik tego, o jakim modelu można mówić jako o najszybszym. Przypomnijmy, że w swoim rekordowym przejeździe we wrześniu minionego roku Porsche 911 GT2 RS uzyskało czas 6 minut i 47,3 sekundy i pobiło wówczas poprzednie rekordowe okrążenie, które należało do Lamborghini Huracan Performante. Naturalnie mówimy w tym przypadku o rekordzie w kategorii pojazdów dopuszczonych do ruchu. Rekord Nürburgringu w klasyfikacji open, czyli bez podziału na kategorie pojazdów, należy wciąż do Porsche.
Podczas rekordowego przejazdu za kierownicą Lamborghini siedział fabryczny kierowca włoskiej marki, Marco Mapelli. Wprawdzie podczas rekordowej próby Aventador SVJ (skrót od Super Veloce Jota) był zamaskowany, ale już niebawem model ten zostanie oficjalnie zaprezentowany. Podczas bicia rekordu brał udział już model, który trafi do seryjnej produkcji.
W porównaniu do standardowego Aventadora w wersji SVJ zastosowano kilka drobnych modyfikacji w nadwoziu, które mają poprawić właściwości aerodynamiczne auta, jak i docisk do podłoża, a w efekcie przełożyć się na osiągi. Na wyposażeniu modelu znalazł się m.in. aktywny system aerodynamiczny ALA 2.0.
Nie znamy jeszcze dokładnej specyfikacji Lamborghini Aventadora SVJ. Wiadomo, że 6,5-litrowy silnik V12 również poddany został pewnym modyfikacjom. Wg niepotwierdzonych informacji inżynierom włoskiej marki udało się zwiększyć moc jednostki z 730 KM w Aventadorze SV do 760 KM w SVJ. Jeśli wynik ten się potwierdzi, będzie to oznaczało, że SVJ ma najlepszy stosunek mocy do wagi spośród wszystkich modeli Lamborghini w historii, który wynosi 1,98 kg/KM. Drobne poprawki przeprowadzono również w podwoziu i zawieszeniu topowego wariantu Aventadora.
Wprawdzie specjalnie dla tej odmiany Aventadora Pirelli przygotowało opony P Zero Corsa, to jednak w rekordowym przejeździe wykorzystano opcjonalne ogumienie Pirelli P Zero Trofeo R.