Laguna II otrzymuje nowy silnik
Dokładnie dwa lata po wprowadzeniu do sprzedaży Laguna II pokazuje nową twarz : Renault proponuje nowe silniki, nowe elementy wyposażenia oraz nowe tapicerki i kolory lakieru. Laguna II otrzymuje jednostkę 2.0T zapewniającą jeszcze większą przyjemność jazdy.
<strong>
Dokładnie dwa lata po wprowadzeniu do sprzedaży Laguna II pokazuje nową twarz : Renault proponuje nowe silniki, nowe elementy wyposażenia oraz nowe tapicerki i kolory lakieru. Laguna II otrzymuje jednostkę 2.0T zapewniającą jeszcze większą przyjemność jazdy.
</strong>
Proponowana jest nowa wersja napędzana silnikiem 2.0T (2.0 16V turbo) ze specjalną ofertą wyposażenia. Idealna na dalekie trasy, stanowi doskonałe połączenie komfortu i wysokich walorów jezdnych.
Laguna II 2.2 dCi będzie wkrótce dostępna z 5-przełożeniową automatyczną skrzynią biegów Proactive sterowaną impulsowo.
Wzmocniona została pozycja Laguny II dzięki nowej ofercie zaawansowanego technologicznie wyposażenia, obejmującej m.in. ESP z funkcją kontroli podsterowności, nową wersję systemu nawigacji Carminat Guidage i radioodtwarzacz 4x40 W Cabasse ze zmieniarką na 6 płyt CD, umieszczoną w desce rozdzielczej.
Wszystkie wersje Laguny II otrzymały również nowe tapicerki utrzymane w cieplejszej kolorystyce oraz trzy nowe kolory lakieru.
Laguna II, obsypana licznymi nagrodami i wyróżnieniami, w tym 5 gwiazdkami w testach zderzeniowych niezależnej europejskiej organizacji EuroNCAP, zdobyła w 2002 roku mocną pozycję na rynku europejskim. W warunkach nasilonej konkurencji i łącznego spadku o 12% w segmencie aut wyższej średniej klasy, Laguna II może się wykazać godnymi uwagi wynikami handlowymi.
Duży sukces handlowy
Sprzedaż Laguny II wzrosła do stosunku do roku 2001 o 10%, a jej udział w segmencie D wyniósł 8,7%. Model Renault zajmuje drugie miejsce wśród aut producentów oferujących pełne gamy samochodów za VW Passatem i piąte miejsce w segmencie wśród wszystkich producentów, wyprzedzając Forda Mondeo i Opla Vectrę. W doborowym towarzystwie niemieckich modeli - BMW Serii 3, VW Passata, Audi A4, Mercedesa Klasy C, Laguna II uplasowała się w pierwszej szóstce najlepiej sprzedających się modeli (w ilości ponad 200 tys. sztuk w ciągu 10 miesięcy). Za tą czołówką plasuje się grupa aut sprzedających się w mniejszych ilościach (100 tys. -130 tys. sztuk w ciągu 10 miesięcy) składająca się z Opla Vectry, Citroëna C5 i Peugeota 406.
We Francji Laguna II plasuje się zdecydowanie na czele aut tej kategorii dzięki 27,7% udziału w segmencie D i 4,5% udziału w całym rynku samochodowym w 2002 roku, wyprzedając znacznie dwa modele francuskie stanowiące jej bezpośrednią konkurencję.
Laguna II jest obecnie z sukcesem sprzedawana w ponad 60 krajach na całym świecie. Została przystosowana do specyficznych warunków jazdy w różnych regionach naszego globu (wzmocnione zawieszenie, przystosowanie silników do paliw niższej jakości). Głównymi, pozaeuropejskimi rynkami eksportowymi są Japonia, Rosja, Australia, Afryka Południowa, Brazylia i Meksyk.
Zaawansowane technologie zapewniające niezwykłe wrażenia z jazdy i niespotykany poziom bezpieczeństwa
Niezależnie od tego czy chodzi o silniki, materiały czy elektronikę Laguna II stanowi kwintesencję najnowszych technik i technologii, niektórych oferowanych po raz pierwszy. Zapewniają one niezwykłe wrażenia i wysoki poziom osiągów w czterech dziedzinach : przyjemności jazdy, bezpieczeństwa (czynnego i biernego), komfortu i łatwości obsługi. Przypomnijmy, że Laguna II była pierwszym samochodem na rynku (we wszystkich segmentach), który uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w crash-testach EuroNCAP. Obecnie dołączyły do niej Megane II i Vel Satis, a jedynymi pojazdami konkurencji osiągającymi ten poziom bezpieczeństwa biernego są Mercedesy Klasy C i E oraz Saab 9.5.
Nowa jednostka zapewniająca niezwykłą przyjemność jazdy
Na początku 2003 roku Renault wprowadza do sprzedaży nową wersję Laguny II wyposażoną w 4-cylindrowy silnik 2.0 16V turbo z 6-biegową skrzynią mechaniczną.
Jednostka ta została opracowana na bazie silnika, w który wyposażone są modele Vel Satis i Avantime. Rozwija taką samą moc 165 KM przy 5000 obr/min, ale wprowadzone modyfikacje pozwoliły na zwiększenie maksymalnego momentu obrotowego do 270 Nm przy 3250 obr/min (+8%) w stosunku do poprzednich 250 Nm, zapewniając większą dynamikę jazdy. Dzięki optymalnemu ukształtowaniu krzywej mocy i momentu obrotowego Laguna II 2.0T zapewnia niezwykle przyjemną jazdę na niskich obrotach. Turbosprężarka z podwójnym wlotem (Twin Scrooll) pozwoliła na poprawę sprawności silnika dzięki ograniczeniu zjawiska ponownego zasysania spalin. Podwójne, amortyzowane koło zamachowe pozwala na obniżenie emisji hałasu pracy zespołu napędowego. Odpowiednio dostosowane parametry pracy krzywek wałka rozrządu oraz specjalny napinacz paska rozrządu zmniejszają hałaśliwość pracy układu.
Dzięki nowej jednostce Laguna II może poszczycić się osiągami silnika wolnossącego o pojemności 2,5 l przy mniejszym o 15-20% spalaniu w mieszanym cyklu europejskim. Laguna II osiąga na torze prędkość maksymalną 218 km/h i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w zaledwie 29,4 s, zużywając jedynie 8,2 l/100 km w cyklu pełnym. Jeszcze w tym roku silnik ten będzie oferowany z 5-przełożeniową skrzynią automatyczną Proactive ze sterowaniem impulsowym. Ta wersja silnikowa Laguny II będzie wyposażona w układ jezdny wersji 3.0V6 i 2.2 dCi.
Wersja 2.0 T stanowi specjalną ofertę opracowaną na podstawie wersji « Dynamique » i obejmującą nowe elementy wyposażenia. Posiada nową tapicerkę stanowiącą udane połączenie skóry i alcantary, nowe 17-calowe obręcze kół « Louxor », nowy kolor lakieru Bleu Orage i w opcji system nawigacji Carminat Guidage wyposażony w ekran z monochromatyczną aktywną matrycą, umieszczoną w miejscu wyświetlacza radioodtwarzacza. Dzięki temu systemowi wprowadzonemu w ciągu 2003 roku będzie możliwe odbieranie informacji o ruchu drogowym i obliczanie optymalnej trasy w zależności od ruchu. Poza funkcją nawigacji system ten obejmuje radioodtwarzacz 4 x 30W z dwoma niezależnymi wzmacniaczami. Pozwala to na wybór nowej stacji lub aktualizację danych bez przerw w odbiorze dźwięku. Wyposażenia tej wersji dopełniają tylny spoiler (w wersji 3 i 5 drzwiowej) i ksenonowe reflektory.
Laguna II 2.2 dCi z 5-przełożeniową automatyczną skrzynią biegów Proactive
Na początku 2003 roku Laguna II 2.2 dCi będzie również dostępna z 5-przełożeniową automatyczną skrzynią biegów Proactive ze sterowaniem impulsowym. Ten wysokoprężny silnik common rail najnowszej generacji jest wyposażony w pompę wtrysku o zmiennym wydatku, 16-zaworową aluminiową głowicę i turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Posiada również wałki wyważające i podwójne amortyzowane koło zamachowe, co gwarantuje cichą pracę jednostki. W połączeniu z 5-przełożeniową skrzynią Proactive silnik ten zapewnia jeszcze większą przyjemność i komfort jazdy przy niskim zużyciu paliwa. Laguna II 2.2 dCi w wersji hatchback z automatyczną skrzynią może się więc poszczycić wysokimi osiągami : jej prędkość maksymalna na torze wynosi 208 km/h, a 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w 31,8 s, zużywając 7,6 l/100 km w pełnym cyklu.
Zaawansowana technologia zapewniająca nowe doznania z jazdy
Laguna II, powszechnie uznawana za samochód o niezwykle bogatym wyposażeniu, niespotykanym w segmencie samochodów rodzinnych, umacnia swoją pozycję wprowadzając nowe elementy wyposażenia podnoszące bezpieczeństwo i komfort użytkowników.
System dynamicznej kontroli jazdy ESP został obecnie wyposażony w funkcję kontroli podsterowności. Ten montowany seryjnie we wszystkich wersjach system działa podczas gwałtownej utraty przyczepności przedniej osi (podsterowność) spowodowanej nagłym bądź niedostosowanym do prędkości pojazdu manewrem. Dzięki regulacji momentu obrotowego silnika i wyhamowaniu jednego lub kilku kół samochód jest sprowadzany na właściwy tor jazdy. W przypadku wyraźnej podsterowności system pozwala na wyhamowanie pojazdu poprzez jednoczesne uruchomienie hamulców dwóch kół (bocznych lub przednich w zależności od siły ściągania). Korekcie towarzyszy automatyczne włączenie świateł stopu w celu ostrzeżenia samochodów jadących z tyłu. W przypadku niskiej przyczepności w fazie ruszania i przyspieszania działanie systemu dynamicznej kontroli toru jazdy ESP uzupełnia funkcja ASR.
Jak zawsze oferująca zaawansowane rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa biernego, Laguna II proponuje nowy system regulacji zagłówków przednich, jeszcze łatwiejszy w obsłudze. Regulacja wysokości następuje poprzez podniesienie zagłówka. Przy opuszczaniu go wystarczy odblokować zapadkę przy prowadnicy i zagłówek w naturalny sposób opada do pożądanej wysokości. Dzięki temu regulacja zagłówka jest znacznie łatwiejsza, co zapewnia jego optymalne ustawienie, stanowiące gwarancję bezpieczeństwa i komfortu użytkowników zajmujących przednie miejsca.
W Lagunie II pojawia się również nowy system nawigacji Carminat Guidage stanowiący uzupełnienie oferty obecnie dostępnego systemu Carminat Navigation Informee. Nowy system składa się z jednostki formatu 1 DIN z wbudowanym radioodtwarzaczem 4x30 W z podwójnym tunerem, centralnej jednostki łączności, napędu CD-rom (do map cyfrowych) i CD-audio, anteny GPS oraz oddzielnego, monochromatycznego wyświetlacza umieszczonego w górnej części deski rozdzielczej. Poza funkcją prowadzenia (za pomocą komunikatów głosowych i wzrokowych) w ciągu bieżącego roku system zostanie wyposażony w funkcję informacji o ruchu drogowym, mającą duże znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dzięki temu Laguna II będzie dysponować konkurencyjną ofertą dwóch systemów dostosowanych do poszczególnych poziomów wyposażenia pojazdu. Należy również podkreślić, że wzorem radioodtwarzaczy 4x15W i 4x30 W mono CD Cabasse, nowy system będzie mógł być wyposażony za kilka miesięcy w opcji w zmieniarkę na 6 płyt CD umieszczoną w desce rozdzielczej. Ukoronowanie oferty stanowi radioodtwarzacz 4x40W 6 CD « Cabasse Auditorium » z 8 głośnikami i automatycznym dostosowaniem głośności do prędkości pojazdu.
Uzupełnieniem tej niezwykle bogatej oferty wyposażenia multimedialnego jest pakiet video obejmujący odtwarzacz DVD i ekrany TFT umieszczone z tyłu przednich zagłówków.
Niezwykle wysoki poziom jakości dzięki nowym tapicerkom i materiałom wykończeniowym
Dążąc do zaoferowania klientom coraz bardziej prestiżowego wyposażenia wprowadzono istotne zmiany w tapicerkach i materiałach wykończeniowych wnętrza.
We wszystkich wersjach wyposażenia górna część deski rozdzielczej została wykończona materiałem o zmienionej fakturze « Cougar » dopasowanym do pozostałych elementów wnętrza, których kolorystyka i materiały również uległy zmianie.
Osłona części bagażowej w wersjach Grandtour jest obecnie wykonana z tkaniny zamiast uprzednio stosowanego tworzywa sztucznego. Podobnie jak w Espace’ie IV, zastosowanie tkaniny gwarantuje cichszą obsługę, a matowy wygląd materiału jest bardziej elegancki i ciepły. Zmieniono również pasy bezpieczeństwa – zastosowanie odmiennego splotu nadaje im bardziej gładki wygląd. Nowe pasy są również bardziej elastyczne, co poprawia szybkość i łatwość ich zwijania.
Na wszystkich poziomach wyposażenia wprowadzono istotne zmiany tapicerki podnoszące atrakcyjność poszczególnych wersji. W wersji « Authentique » niebieska dotychczas tapicerka jest oferowana w tonacji ciemnoszarej, a płaty drzwi, wykończone do tej pory taką samą tapicerką jak siedzenia są teraz obite gładką tkaniną « Candole » . W klasycznej w stylu wersji « Expression », welurowa tapicerka została zastąpiona nowa tkaniną « Club », przydającą wnętrzu nowoczesności. Jest ona dostępna w dwóch odcieniach : ciemnoszarym i beżowym. Płaty drzwi są natomiast wykończone gładką tkaniną « Mossa ».
Wersja « Dynamique » pozostaje bez zmian. Wersje « Privilège » i « Initiale » zachowują tapicerkę łączącą skórę z welurem bądź w całości skórzaną, ale kolorystyka « Terre » została obecnie zastąpiona tonacją ciemnoszarą lub beżową.
Opracowana specjalnie dla wersji 2.0T tapicerka ze skóry łączonej z alcantarą jest również proponowana w opcji w modelach « Dynamique » i « Privilege ». W połączeniu z pokrytymi skórą « Elan » drzwiami umacnia pozycjonowanie Laguny II jako luksusowego auta o sportowym charakterze.
W Initiale, Privilège i Expression, klient ma obecnie możliwość wyboru pomiędzy jasnym wykończeniem wnętrza z ciemnoszarą tapicerką i ciemną kolorystyką połączoną z jasną tapicerką.
W 2003 roku pojawią się również trzy nowe kolory metalizowane: Bleu Orage, Rouge Garance i Vert Amazone.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>