Koreańskie marki lepsze od niemieckich
Organizacja J.D. Power przeprowadziła badanie zadowolenia wśród niemieckich kierowców nowych aut. Wyniki mogą zaskakiwać. Na czele znalazły się dwie koreańskie marki, a pierwsza niemiecka uplasowała się dopiero na ósmej pozycji.
W badaniu VDS (Vehicle Dependability Study) — największej ankiecie zadowolenia nabywców samochodów w Niemczech — posiadacze samochodów byli pytani o jakość i niezawodność rocznych, dwuletnich i trzyletnich pojazdów. Badanie objęło swym zasięgiem ok. 14 tys. niemieckich kierowców i ich problemów z samochodami w ostatnich dwunastu miesiącach. Przy czym w ankiecie mogli wziąć udział jedynie ci właściciele, których samochody mają więcej niż 12, ale mniej niż 36 miesięcy.
Ankieta dotyczyła łącznie 177 możliwych problemów, jakie mogą wystąpić w czasie eksploatacji samochodu. Zostały one pogrupowane w ośmiu grupach - nadwozie, właściwości jezdne, systemy multimedialne, wskaźniki i zegary, siedzenia, ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja, wnętrze, silnik oraz skrzynia biegów.
Uzyskane odpowiedzi zostały następnie przeliczone na specjalny wskaźnik, który odpowiada liczbie usterek na 100 samochodów. Im niższa jest jego wartość, tym lepsza jest ocena danego modelu i marki. Łącznie przeanalizowano 71 modeli samochodów. Co ciekawe, średni wynik dla całej branży wzrósł ze 127 do 155 PP100.
Zwycięzcą tegorocznej edycji badania została Kia ze współczynnikiem na poziomie 99 PP100, wyprzedzając drugą koreańską markę - Hyundaia (105 PP100). W pierwszej czwórce znalazły się kolejne dwie azjatyckie marki - Toyota i Mitsubishi - z wynikami odpowiednio 109 i 113 PP100. Dopiero piątą pozycję zajęła pierwsza europejska marka. Skoda uzyskała wynik 114 PP100.
Ciekawostką są niskie pozycje niemieckich marek w tym zestawieniu. Na ósmej pozycji sklasyfikowany został Opel (129 PP100), zaś na 13. Volkswagen (146 PP100). Równie kiepsko wypadły w tym badaniu niemieckie marki segmentu premium. Najlepszą okazał się Mercedes (16. miejsce) z wynikiem 158 PP100. 21. miejsce zajęło Audi (182 PP100), a 23. BMW (205 PP100). Za bawarską marką znalazł się tylko jeszcze Fiat z wynikiem 228 PP100.
Pewnym usprawiedliwieniem dla najdroższych w tym badaniu marek jest duża liczba nowoczesnej technologii oraz spora liczba kilometrów, jaką pokonują rocznie ich właściciele. A to może generować więcej różnych powodów do niezadowolenia. Przy czym, na co zwracają uwagę autorzy badania, wcale nie muszą być to jakieś istotne usterki, będące efektem złej jakości tych aut. Często są to błahe problemy, które jednak przekładają się na taką opinie wśród ich właścicieli.
W podziale na segmenty rynkowe w dwóch zwyciężył Opel (modele Adam i Insignia). Po jednym zwycięstwie zanotowały Toyota, Hyundai, Kia oraz Mercedes.
Miejskie auta:
Opel Adam
Hyundai i10
Mitsubishi Space Star
Małe auta:
Toyota Yaris
Skoda Fabia
Dacia Sandero
Kompaktowe auta:
Hyundai i30
Skoda Rapid
Toyota Auris
Średniej wielkości auta:
Opel Insignia
Skoda Superb
Ford Mondeo
Duże i luksusowe auta:
Mercedes klasa E
(żaden inny model nie uzyskał wyniku powyżej średniej rynkowej)
Kompaktowe SUV-y:
Kia Sportage
Peugeot 2008
Skoda Yeti