Koniec Nissana Note w Europie
Nissan podjął decyzję o zaprzestaniu z wiosną przyszłego roku sprzedaży modelu Note w Europie. Powodem przede wszystkim spadająca sprzedaż segmentu małych minivanów, ale również debiut rynkowy nowej generacji Micry.
Tendencje spadkowe w segmentach MPV notuje się już od pewnego czasu. Z rynku, zwłaszcza europejskiego, skutecznie wypierają je crossovery i SUV-y. W segmencie najmniejszych minivanów, tzw. subkompaktowych MPV, w ubiegłym roku łączna sprzedaż na kontynencie europejskim wyniosła ok. 600 tys. egzemplarzy, podczas gdy w najlepszych latach poziom sprzedaży przekraczał 1,1 mln aut.
Spadki notuje większość producentów. Według danych JATO Dynamics w pierwszych ośmiu miesiącach br. sprzedaż Nissana Note w Europie wyniosła 24.800 egzemplarzy, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku wyniosła ona 33.038. Ponad połowa sprzedaży trafiła na rynek brytyjski.
Dlatego też władze japońskiej marki zdecydowały, iż od marca przyszłego roku, kiedy to zostanie zakończona produkcja tego modelu w fabryce Nissana w Sunderland, wstrzymana zostanie sprzedaż tego modelu na Starym Kontynencie.
Jest jednak i drugi powód planowanego zakończenia sprzedaży Nissana Note w Europie. Otóż w marcu przyszłego roku do sprzedaży wejdzie nowa, piąta generacja Micry. Ten miejski model wyraźnie urósł w stosunku do poprzednika, stając się jednym z większych w swoim segmencie, i mógłby pełnić rolę bezpośredniego konkurenta dla Note'a. Dlatego też władze japońskiej marki wierzą, że rezygnacja z małego minivana nie odbije się ujemnie na wynikach sprzedaży w Europie, a lukę po nim w jakiejś mierze zdoła zapełnić właśnie nowa Micra. Dodajmy jeszcze, że w segmencie B Nissan ma jeszcze w swojej ofercie crossovera Juke'a.
Zaletą nowej Micry ma być również miejsce jej produkcji. Obecna wciąż na rynku generacja do Europy dociera z Indii. Nowe wcielenie małego Nissana będzie już wytwarzane w należącej do Renault fabryce w Flins, gdzie powstaje m.in. Clio.