Koniec dominacji diesli w Europie
O spadającym zainteresowaniu samochodami z silnikami Diesla piszemy już od pewnego czasu. Po raz pierwszy jednak, jak informuje JATO Dynamics, udział tego sektora rynku motoryzacyjnego w Europie spadł poniżej 50 proc.
W kwietniu sprzedaż nowych aut w 27 krajach Unii Europejskiej wyniosła 1,22 mln egzemplarzy, co oznacza spadek o 7,1%. W tym samym okresie sprzedaż aut z silnikami wysokoprężnymi spadła aż o 15% i po raz pierwszy, od kiedy JATO Dynamics zbiera szczegółowe dane, sektor ten zanotował niższy wynik sprzedaży niż jednostki benzynowe. Udział diesli w rynku wyniósł bowiem ok. 46%, podczas gdy przed rokiem auta wyposażone w takie silniki zdobyły nieco ponad połowę całego rynku.
Czy kwiecień 2017 r. na dobre zakończył dominację silników wysokoprężnych na europejskim rynku? Wszystko na to wskazuje. Co więcej, tendencja ta będzie z czasem się pogłębiać i udział silników Diesla w łącznej sprzedaży nowych samochodów na Starym Kontynencie będzie się zmniejszał.
Ponad 7-proc. spadek sprzedaży nowych aut w Europie jest największym miesięcznym spadkiem od marca 2013 r. Gorsze rezultaty zanotowano w czterech z pięciu największych rynków. Jedynie w Hiszpanii udało się zwiększyć sprzedaż, ale 0,8-proc. poprawa była zbyt mała, by wpłynąć na wynik całego kontynentu. Na tym tle bardzo dobrze wypadł polski rynek. Sprzedaż w porównaniu z kwietniem 2016 r. była wyższa aż o 14,4%. Pod tym względem lepiej wypadł jedynie rynek chorwacki (+29,6%). Największe spadki sprzedaży nowych samochodów dotknęły Irlandię (-24,2%).
Spadki dotknęły przede wszystkim tradycyjne segmenty rynkowe. Segment kompaktów spadł o 11,9%, małych miejskich aut o 9%, zaś minivanów o 21,3%. Cały czas utrzymuje się natomiast trend wzrostowy w klasie SUV-ów i crossoverów. W kwietniu ich sprzedaż była wyższa niż przed rokiem o 7,2%.
Również trójka największych europejskich producentów zanotowała w kwietniu niższe rezultaty sprzedaży, tracąc przy okazji udziały w rynku. Spośród 20 czołowych marek w Europie większą sprzedaż niż przed rokiem zanotowały jedynie Toyota (+2,5%), Seat (+15,3%) i Suzuki (+9,1%). Warto również zwrócić uwagę na ponad 54-proc. wzrost sprzedaży marki Alfa Romeo w kwietniu br.
Na pozycję lidera, po marcowym awansie na pierwszą pozycję Forda Fiesty, powrócił Volkswagen Golf, jednak jego sprzedaż spadła aż o 28,1%. Drugim najpopularniejszym autem Europejczyków jest Renault Clio (-7,1%), zaś na trzecim miejscu znajduje się Volkswagen Polo (-11,4%). Ponad 70-proc. wzrost sprzedaży Volkswagena Tiguana w kwietniu pozwolił mu awansować na czwartą pozycję europejskiego rankingu aut nowych. Cały czas bardzo dobre wyniki notuje od momentu pojawienia się na rynku Peugeot 3008, który już awansował na piątą pozycję wśród aut typu SUV i crossover.