Koncepcyjny pojazd-robot od Renault
Jedną z charakterystycznych cech wielkich salonów samochodowych są prezentowane na nich pojazdy koncepcyjne. Często szalone, które w prezentowanej formie nigdy nie pojawią się na drogach, ale wskazujące pewien kierunek, w którym podążać będzie dana marka czy wręcz cała branża. Jednym z takich prototypów pokazanych na wystawie genewskiej jest Renault EZ-GO, który jest pojazdem i robotem w jednym, a jednocześnie rodzajem usługi.
Renault EZ-GO jest współdzielonym pojazdem autonomicznym o napędzie elektrycznym. Umożliwia wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zlokalizowanego dzięki aplikacji. Według francuskiego koncernu tego typu usługi zintegrowane z infrastrukturą miejską odegrają kluczową rolę we wprowadzaniu rozwiązań w zakresie mobilności i koncepcji przyszłych inteligentnych miast. Jest alternatywą dla prywatnych samochodów i dla zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu.
EZ-GO jest pierwszym modelem z całej gamy pojazdów koncepcyjnych, które zostaną opracowane przez Renault w ramach rozwoju usług związanych z mobilnością. Cała gama tych pojazdów zostanie zaprezentowana w ciągu bieżącego roku. EZ-GO jest kolejnym krokiem po modelu Symbioz, który był autem koncepcyjnym z napędem elektrycznym, wyposażonym w technologie autonomiczne czwartego poziomu, przeznaczonym dla klientów indywidualnych. Tymczasem EZ-GO został zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup.
Dzięki zwartej konstrukcji nadwozia przypominającej kokon pojazd ten zwiększa pole widzenia zainstalowanych w nim czujników systemu autonomicznego, a przy okazji znacznie lepiej doświetla kabinę światłem wpadającym przez panoramiczny szklany dach. Po podłączeniu do stacji wynajmu pojazd wysuwa szeroką platformę wejściową z poręczą, dzięki której zarówno osoby sprawne, jak i poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą łatwo wsiadać i wysiadać.
Renault EZ-GO jest pojazdem autonomicznym czwartego poziomu, co oznacza, że może kontrolować odległość od samochodu jadącego z przodu, jechać po swoim pasie ruchu lub go zmieniać oraz samodzielnie skręcać na skrzyżowaniach. Jest również w stanie zapewnić bezpieczeństwo w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń w jego otoczeniu, samodzielnie lub łącząc się z centrum kontroli. Renault EZ-GO aktywnie zwiększa bezpieczeństwo użytkowników dzięki ograniczeniu prędkości do 50 km/h.
EZ-GO posiada technologię czterech kół skrętnych, co zwiększa jego możliwości manewrowe na zatłoczonych uliczkach czy parkingach.