Koncepcyjny model przyszłości Nissana - Dunehawk
W trakcie salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie Nissan zaprezentował między innymi koncepcyjny model przyszłości Dunehawk.
<p class="maintext"><strong>W trakcie salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie Nissan zaprezentował między innymi koncepcyjny model przyszłości Dunehawk.</strong>
<strong>Koncepcyjny Dunehawk</strong>
<i>„Dunehawk to rodzinny SUV przyszłości. Łączy przestrzenność i użyteczność miniwana z własnościami autentycznego „4x4”, których oczekuje się od Nissana. Dunehawk plasuje się w niszy, gdzie łączy się segment miniwanów i modeli terenowych."</i>
Takeshi Yamazaki, Product Chief Designer, Nissan Motor Co., Ltd.
<strong>Przygoda i praktyczność</strong>
Dunehawk to sposób Nissana na połączenie w samochodzie wszechstronności vana z atrybutami autentycznego SUV (Sports Utility Vehicle), przyciągającą wzrok sylwetką, pomysłowością i praktycznością. Dunehawk to samochód, który utoruje drogę ku przyszłości konstrukcji Nissana 4x4.
Mocny, nowoczesny i innowacyjny siedmiomiejscowy SUV ma wystarczająco dużo miejsca, żeby pomieścić całą rodzinę, lepiej niż inne off-roadery radzi sobie w terenie, a na zwykłej drodze jest wystarczająco mocny, żeby można było jeździć nim naprawdę dynamicznie.
<strong>Terenowe zdolności i przestrzenna rama </strong>
Wzmocnione podwozie, spory prześwit i elektronicznie kontrolowany system ALL-Mode 4x4 czyni z Dunehawka prawdziwy samochód terenowy. Samochód ma także obszerną kabinę, łatwo dopasowuje się do potrzeb i wymagań aktywnych rodzin. Dunehawk to świetny “kompan” dla żeglarzy, miłośników jazdy na górskich rowerach, koniach czy podróżników. Dzięki mocnemu ramowemu podwoziu z krótkimi zwisami i agresywnym 20-calowym kołom, Nissan Dunehawk z łatwością może pokonywać nawet najtrudniejsze terenowe przeszkody. Przestrzenna rama zapewnia odpowiednią wytrzymałość i sztywność, które mają zasadnicze znaczenie także dla zdolności holowania (to ważny wymóg z punktu widzenia współczesnych „rodzinnych aktywności”). Pod względem konstrukcji Dunehawk wyprzedza klasyczne modele 4x4 – dla kierowcy i pasażerów jest jak „dom”, zarówno na zwykłej drodze jak i poza nią. Samochód został – podobnie jak entuzjastycznie przyjęty X-TRAIL – skonstruowany tak, aby doskonale się prowadził, odznaczał przy tym wspaniałymi osiągami oraz był wyposażony jak komfortowy samochód osobowy.
Takeshi Yamazaki, twórca Dunehawka, wyjaśnia: <i>„Aktywne rodziny oczekują czegoś więcej od swoich samochodów, a my te potrzeby dostrzegamy. Stworzyliśmy auto łączące osiągi SUV’a i funkcjonalność vana. Obydwie te wartości połączono w Dunehawku, idąc w konstrukcji aut o kolejny krok dalej. Nowa idea doskonale odpowiada wymaganiom rodzin przyszłości.”</i>
<strong>Design pełen mocy</strong>
Śmiała stylizacja Dunehawka łączy delikatne płaszczyzny z mocno ściętymi akcentami. Nadwozie ma profil owalny z delikatnie wygiętymi bokami, które zwężają się w stronę podwozia i dachu, zaś rozszerzają na wysokości pasa centralnego. Taka stylizacja pozwala na zachowanie wrażenia mocnej konstrukcji przy jednoczesnym zachowaniu dużej przestrzeni we wnętrzu - zwłaszcza na wysokości łokci. Motyw cylindra powtarza się także w mocno wystających, poszerzonych wnękach kół oraz elementach wewnętrznych. Kontrast dla tych miękkich linii można odnaleźć w zaskakującym układzie okien z mocno odchylonym słupkiem C czy w okolicach przedniego pasa i charakterystycznego dla czteronapędowych Nissanów, potężnego grilla.
<strong>Kamery wsteczne</strong>
Linii Dunehawka nie zakłócają żadne wystające elementy – nie ma tu klamek, ani lusterek. Drzwi otwierają się elektrycznie po dotknięciu specjalnych płytek na boku nadwozia, zaś rolę lusterek przejęły kamery – obraz wyświetlany jest na monitorach chowanych w desce rozdzielczej.
<strong>Nowa generacja systemu N-Form</strong>
Dominującym elementem kokpitu jest centralna konsola, którą zbudowano w kształcie nieco kanciastej litery „T” – tu mieści się centrum dowodzenia pojazdem. Na konsoli można odczytać wszystkie informacje o działaniu różnych systemów, włączając w to sygnały o krytycznej utracie przyczepności dochodzące z odpowiednich czujników w kołach oraz o działaniu systemu ALL-Mode 4x4. Pod osłoną nad konsolą wbudowano kompas, wysokościomierz i przechyłomierz, a więc przyrządy, które są niezwykle przydatne w czasie jazdy w terenie.
<strong>Bagaże nad głową</strong>
Do najbardziej funkcjonalnych elementów w modelu Dunehawk należą obszerne i głębokie schowki w drzwiach oraz zamykany bagażnik, który umieszczono wzdłuż nadwozia – zupełnie jak w pasażerskim... odrzutowcu.
<strong>Szklany dach</strong>
Po obu stronach tunelu środkowego (fragment pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń) dach wykonano ze szkła, co ma dodatkowo pogłębić wrażenie ogromnej przestrzeni w Dunehawku – podobną stylizację można już było obejrzeć w koncepcyjnym Nissanie C-MPV Evalia, który zaprezentowano podczas wiosennego motorshow w Genewie. W konsolę wmontowano również wyloty układu wentylacji oraz ekran DVD dla pasażerów siedzących z tyłu.
<strong>Przestrzeń bagażowa dla dwóch rowerów</strong>
Zajmowanie miejsc w kabinie ułatwiają szeroko otwierające się drzwi (kąt otwarcia 90 stopni). Dostęp do ostatnich foteli ułatwia rozwiązanie pozwalające na przesunięcie do przodu centralnego rzędu siedzeń. Po ich złożeniu uzyskuje się sporą przestrzeń bagażową. Jest ona na tyle szeroka i długa, że swobodnie można w niej zmieścić dwa rowery górskie. Przewozi się je po zdjęciu przednich kół. Dla ułatwienia i podwyższenia bezpieczeństwa w czasie ich transportu, widelce rowerów mocuje się w specjalnych uchwytach, które zamontowano na odwrotnej stronie środkowego rzędu siedzeń. Tylne koła rowerów łączy się ze „stopką” umieszczoną specjalnie w podłodze bagażnika za pomocą elastycznych pasków. Nie ma mowy, żeby tak przypięte rowery w czasie transportu mogły się przesunąć.
<strong>Użyteczność vana</strong>
Dla jeszcze większej wygody i użyteczności, model Dunehawk wyposażono w system siedzeń, które można składać i konfigurować na wiele różnych sposobów. Wszystkie siedem foteli można składać elektrycznie, także do zupełnego złożenia i uzyskania całkowicie płaskiej podłogi. Fotele można konfigurować pojedynczo lub składać grupami. Dla maksymalnego bezpieczeństwa wszystkie siedzenia zostały wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.
<strong>Wnętrze najwyższej jakości</strong>
Kabina Dunehawka jest wykonana z materiałów najwyższej jakości. W modelu Dunehawk zastosowano panele tapicerki z jasnej kremowej skóry kontrastującej z ciemniejszymi elementami skórzanymi w miejscach, które w czasie eksploatacji są często dotykane (np. koło kierownicy). W Dunehawku użyto także ciemnobrązowych, odpornych na zabrudzenia dywaników. Kabina jest efektownie i subtelnie podświetlona – światło pada od strony dachu, spod siedzeń i tylnego bagażnika.
<strong>Zintegrowane światła punktowe</strong>
Całe zewnętrzne oświetlenie modelu Dunehawk oparte jest na diodach świecących. W jego skład wchodzi także para punktowych świateł zintegrowanych w czołowej części każdego z dachowych relingów. Tego typu rozwiązanie zastosowano w pionierskich odmianach X-TRAIL’a a obecnie jest ono elementem wyposażenia produkcyjnego. Oprócz relingów w Dunehawku są dodatkowe progi, w które również wmontowano diody świecące. Progi podkreślają terenową sylwetkę nowego Nissana, ale mają także praktyczne znaczenie – ułatwiają dostęp i zajmowanie miejsc w kabinie oraz ładowanie bagażu i ekwipunku na dach.
<strong>Serce, które nie boi się ryzyka</strong>
<i>„Dunehawk jest jednym z najbardziej zaawansowanych modeli SUV. Jest ekscytujący w prowadzeniu na zwykłej drodze i więcej niż zdolny w terenie. Jest w nim – jak w vanie – wystarczająco dużo miejsca dla rodziny. Samochód ma „serce” godne poszukiwacza przygód”</i> – tak opis nowego Nissana kończy Takeshi Yamazaki.
<strong>Źródło: Nissan Poland Ltd. Sp. z o.o.</strong>