Koncepcyjne Toyoty: SUV i sportowe auto
W naszym minicyklu dotyczącym premier, jakie zostaną zaprezentowane podczas zbliżającej się wystawy samochodowej w Tokio, przyszedł czas na Toyotę i jej dwa koncepcyjne modele - Tj Cruiser oraz wyczynowe GR-HV Sports.
Toyota Tj Cruiser to zapowiedź nowego SUV-a, który posiada również cechy dostawczego vana. Litera T w nazwie pochodzi od słowa „toolbox” (skrzynka na narzędzia), zaś „j” to skrót od „joy” (radość). Auto zbudowane zostało na platformie TNGA i niebawem wejdzie do produkcji. Gama silnikowa będzie się składała z benzynowego silnika 2.0 oraz napędu hybrydowego. Do wyboru będzie wersja z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła.
Tj Cruiser mierzy 4300 mm długości, 1775 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2750 mm. We wnętrzu pomieszczą się 4 osoby. Sylwetka nadwozia jest kanciasta, a maska, dach i błotniki zostały wykonane z materiałów odpornych na zadrapania.
Siedzenia pasażerskie po złożeniu tworzą płaską podłogę. We wnętrzu samochodu mieszczą się przedmioty o długości do 3 m, takie jak deski surfingowe czy rowery. Na tyłach foteli i bocznych ścianach znajdują się punkty do zaczepiania lin mocujących. Szeroka tylna klapa, a także duże wejścia po odsunięciu bocznych drzwi pozwalają na łatwy załadunek sporych bagaży, w tym sprzętu sportowego. Siedzisko fotela tuż za miejscem kierowcy można podnieść, aby zrobić miejsce na podłodze na paczki czy zakupy.
Z kolei koncepcyjna Toyota GR HV Sports to nie tylko odwołanie do klasycznych aut sportowych tej marki, ale również potwierdzenie, że Japończycy chcą powrócić do produkcji tego typu modeli. Koncept posiada dach typu targa, w które w przeszłości posiadały chociażby takie modele jak Toyota Sports 800 czy Toyota Supra. Za napęd odpowiada jednak już najnowsza technologia, czyli wariant układu hybrydowego THS-R opracowanego dla TS050 Hybrid.
Za przeniesienie napędu na koła tylnej osi odpowiada 6-stopniowa automatyczna przekładnia, która posiada tryb manualny. Zamontowana centralnie bateria trakcyjna przyczynia się do lepszego zbalansowania auta i poprawy osiągów.
Stylistyka GR HV Sports nawiązuje do współczesnych aut sportowych. Nadwozie ma długość 4395 mm, szerokość 1805 mm i wysokość 1280 mm. W kabinie znalazły się dwa sportowe fotele, za którymi zamocowano baterię trakcyjną. Dźwignia automatycznej skrzyni biegów została umiejscowiona na konsoli centralnej, nadając wnętrzu bardziej sportowego charakteru. Na dźwigni zaś znajduje się przycisk do uruchamiania samochodu.