Koncepcyjne Audi RS 5 TDI - wysokoprężna dynamika
Wcześniej pisaliśmy o oszczędnym aucie z dynamiczną stylistyką, ale przeciętnymi osiągami, tym razem jednak nie będziemy narzekać na braki w osiągach kosztem oszczędności. Oszczędności są, ale niewielkie, natomiast dynamiki mamy pod dostatkiem. Oto koncepcyjne Audi RS 5 TDI.
Owej dynamiki nie zabraknie, pod warunkiem, że auto kiedykolwiek trafi do produkcji, choć jest to bardzo prawdopodobne. Co prawda to tylko koncept, ale prędzej czy później miłośnicy mocnych silników Diesla dostaną kolejny obiekt westchnień. Pod maską znajdziemy silnik V6 3.0 TDI biturbo, który uzbrojono w dodatkową elektryczną turbosprężarkę. Zdaniem producenta takie rozwiązanie sprawia, że wysokoprężna jednostka jest bardziej sportowa, a zarazem efektywniejsza.
„Przed 25 laty Audi wprowadziło na rynek pierwszy silnik TDI, rozpoczynając w ten sposób jego pełną sukcesów historię“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Naszym najświeższym osiągnięciem jest elektryczna turbosprężarka, poprawiająca nie tylko czas sprintu do setki i moc samochodu, ale wydatnie wpływająca na jego efektywność. Takie rozwiązanie techniczne pokazuje możliwości 48 voltowych sieci pokładowych, które obecnie dostosowywane są do aut produkowanych seryjnie.“
Przejdźmy zatem do parametrów i osiągów. Silnik V6 Biturbo w Audi RS 5 TDI generuje moc 385 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm, dostępny w zakresie od 1250 do 2000 obr./min. To dość imponujące liczby, które przekładają się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4 sekund. Co więcej, prędkość 200 km/h auto osiąga w mniej niż 16 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 280 km/h. A jak wygląda zużycie paliwa? Zdaniem producenta jest to niecałe 5,3 litra oleju napędowego na 100 km.