Kompaktowy, ale pomieści siedem osób. Oto Mercedes GLB
Po raz pierwszy o tym aucie usłyszeliśmy w kwietniu przy okazji prezentacji konceptu o takiej nazwie na targach w Szanghaju. Zgodnie z zapowiedziami niemieckiego koncernu nie trzeba było długo czekać na wersję produkcyjną. Mercedes GLB to wszechstronny SUV, który powinien dać sobie radę w ruchu miejskim, jak i po zjechaniu z asfaltowej nawierzchni.
Mercedes GLB mierzy 4634 mm długości, 1834 mm szerokości i 1658 mm wysokości (1662 mm w odmianie 7-miejscowej), zaś jego rozstaw osi wynosi 2829 mm. To o 10 cm więcej niż w Klasie B. Niby niewiele, ale okazuje się, iż wystarczająco, by zmieścić dwa dodatkowe fotele w bagażniku. Według Mercedesa miejsca te nadają się dla osób o wzroście do ok. 1,68 m.
Wysokość kabiny w pierwszym rzędzie siedzeń wynosi 1035 mm i jest to wynik najlepszy w segmencie. Szczególnie korzystnie wypada również ilość miejsca na nogi z tyłu – w przypadku wersji 5-miejscowej wynosi 967 mm. Pojemność bagażnika w odmianie 5-miejscowej wynosi od 560 do 1755 l. Na życzenie drugi rząd siedzeń może być przesuwany i posiadać kilkustopniową regulację pochylenia oparć. Takie rozwiązanie pozwoli zwiększyć objętość bagażnika nawet o 179 l.
Pod względem stylistycznym nie ma żadnych zaskoczeń. Z jednej strony mamy dość wierną kopię prototypowego modelu, z drugiej zaś wiele nawiązań do obecnych już na rynku SUV-ów z gwiazdą na masce. Na życzenie GLB jest dostępny z reflektorami LED High Performance lub Multibeam LED. Ciekawostką jest specjalna funkcja oświetlenia terenowego dostępna w pakiecie Off-Road Engineering w połączeniu z reflektorami LED Multibeam. Dzięki szerokiemu strumieniowi światła możliwe będzie dostrzeżenie przeszkód podczas jazdy w trudnym terenie po zmroku.
W kabinie mamy znany już panoramiczny kokpit z systemem multimedialnym MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nowością jest charakterystyczny „off-roadowy” element przypominający aluminiową rurę, który łączy się z trzema okrągłymi otworami wentylacyjnymi.
Na życzenie Mercedes GLB może być wyposażony w stały napęd na obie osie 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Układ Dynamic Select pozwala na zmianę charakterystyki napędu. Podczas normalnej jazdy program Eco/Comfort bazuje na rozkładzie momentu obrotowego w stosunku 80:20, zaś w programie Sport wynosi on 70:30. W trybie Off-road sprzęgło napędu działa jak międzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozdział siły napędowej wynosi 50:50.
Gama dostępnych jednostek napędowych nowego SUV-a Mercedesa obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne. W porównaniu z jednostkami poprzedniej generacji charakteryzują się one znacznie większą mocą oraz niższym zużyciem paliwa i poziomem emisji spalin.
Bazowy silnik benzynowy (GLB 200) ma pojemność 1,33 l, moc 163 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Zużywa średnio 6,0-6,2 l/100 km, dysponując przy tym funkcją odłączania cylindrów. Dwulitrowy silnik w odmianie GLB 250 4MATIC generuje moc 224 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a jego średnie zużycie wynosi 7,2-7,4 l/100 km. Podstawowa odmiana benzynowa do 100 km/h rozpędzi się w 9,1 s, a mocniejsza w 6,9 s.
Dwulitrowy silnik wysokoprężny dostępny jest w dwóch wariantach GLB 200d i GLB 220d o mocy odpowiednio 150 i 190 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 320 i 400 Nm. Średnie spalanie diesli oscyluje w granicach od 4,9 do 5,5 l/100 km.
Poza wspomnianym już off-roadowym oświetleniem pakiet Off-road Engineering oferuje dodatkowy tryb jazdy, w którym moc silnika i sterowanie ABS-em zostają dostosowane do poruszania się w lekkim terenie.
W salonach niemieckiej marki Mercedes GLB zadebiutuje pod koniec bieżącego roku.