Komisja Europejska zapowiada kolejne zmiany w obowiązkowym wyposażeniu aut
Większe bezpieczeństwo, ale również niższa emisja zanieczyszczeń czy połączenie z siecią i zautomatyzowana mobilność, to główne obszary w motoryzacji, na który spory wpływ chce mieć Komisja Europejska. Następstwem zapowiedzianego właśnie kolejnego pakietu działań będą kolejne obowiązkowe elementy wyposażenia w nowych samochodach na rynku.
Tzw. komisja Junckera wprowadza w życie trzeci i zarazem ostatni już pakiet działań służących modernizacji europejskiego systemu transportowego. Ma on umożliwić europejskim kierowcom korzystanie z bezpieczniejszego ruchu drogowego, mniej zanieczyszczających pojazdów i bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a jednocześnie wspierać konkurencyjność przemysłu UE.
Większe bezpieczeństwo to nowe obowiązkowe systemy
Mimo że od 2001 r. liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych zmniejszyła się o ponad połowę, to w 2017 r. na drogach w Unii Europejskiej wciąż jednak życie straciło 25,3 tys. osób, a 135 tys. zostało ciężko rannych. Komisja podejmie zatem kolejne kroki, by przyczynić się do większego bezpieczeństwa na drogach. Komisja proponuje, by nowe modele pojazdów były wyposażone w zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak zaawansowany system hamowania awaryjnego, system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu, kamera cofania z czujnikami zbliżeniowymi, a w przypadku samochodów ciężarowych także systemy detekcji ruchu pieszych i rowerzystów oraz czujniki ciśnienia w oponach.
Ponadto Komisja Europejska chciałaby upowszechnić stosowanie systemów monitorujących zachowanie kierowcy (czy nie ma oznak zmęczenia), inteligentnych tempomatów, zwiększyć tzw. bezpieczną strefę, w którą może uderzyć głową najechany pieszy bądź rowerzysta (zarówno na masce silnika, jak i przedniej szybie), poprawić działanie pasów bezpieczeństwa oraz zwiększyć ochronę pasażerów w przypadku tzw. zderzenia ze słupem.
Przypomnijmy, że od kwietnia br. wszystkie nowo homologowane modele na europejskim rynku muszą posiadać na wyposażeniu system automatycznego powiadamiania o wypadku drogowym eCall. Wcześniej w ten sam sposób na listach wyposażenia na stałe zagościły układy ABS i ESP, a także czujniki ciśnienia w oponach.
Ponadto Komisja ułatwia państwom członkowskim systematyczne identyfikowanie niebezpiecznych odcinków dróg i przeprowadzanie lepiej ukierunkowanych inwestycji. Wprowadzenie w życie tych dwóch środków może uratować życie aż 10,5 tys. osób i pozwoli uniknąć odniesienia poważnych urazów przez 60 tys. osób w latach 2020–2030, przyczyniając się tym samym do zrealizowania długoterminowego celu („Wizja Zero”), jakim jest ograniczenie do niemal zerowej liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych do 2050 r.