Kolor samochodu – zwykłe widzimisię czy Twoja wizytówka?
Początki motoryzacji wskazują na to, że do koloru pojazdów nie przywiązywano zbyt dużej wagi. Świadczy o tym uboga gama kolorystyczna, jaka była wówczas dostępna. Wraz z rozwojem rynku oferowana liczba kolorów stale się zwiększała.
Obecnie kierowcy mają do wyboru naprawdę imponującą liczbę barw i ich odcieni. Jest więc z czego wybierać, ale ważne, czy i co chcemy za pomocą koloru naszego pojazdu powiedzieć innym o sobie.
Kolor auta mówi o człowieku więcej, niż można się spodziewać. I wbrew obiegowym opiniom nie tylko panie przywiązują do niego wagę. Co więcej, sprawa ta nie jest tak błaha, jak mogłoby się wydawać. Świadczy o tym to, że przeprowadzenie badań na temat zależności między kolorem karoserii a cechami osobowości kierowcy zlecił Ford. Wyciągnięto z tego badania ciekawe wnioski. Kobiety i mężczyźni o różnych cechach charakteru często wybierają ten sam kolor samochodu. Wyjątek stanowią jednak kolory czarny i czerwony, które – niezależnie od płci – wybierają osoby potrzebujące mocnych wrażeń, adrenaliny i ryzyka.
A oto krótkie charakterystyki najpopularniejszych kolorów karoserii:
Srebrny kojarzy się z prestiżem i dostatkiem oraz elegancją.
Niebieski wybierają kierowcy spokojni i łagodni, pozytywnie nastawieni do świata i innych ludzi.
Czarny to kolor ludzi, którzy lubią władzę i elegancję w klasycznym wydaniu, lubią też podkreślać swój autorytet.
Czerwony to barwa osób dynamicznych, energicznych, z odrobiną szaleństwa, które chcą wyróżniać się z tłumu.
Szary, praktyczny kolor, wybierają pragmatyczni, solidni ludzie.
Biały kolor lubią osoby ceniące sobie w życiu to, co jasne i proste.
Zielony wybierają tradycjonaliści, miłośnicy ekologii i prostoty, raczej łagodzący nerwowe sytuacje.
Fioletowy wybierze osoba pewna siebie, doceniająca wszystko, co piękne.
Żółty to kolor ludzi młodych duchem i z poczuciem humoru, optymistów, którzy nie boją się wyróżniać.
Złoty wybierają osoby niezależne, lubiące zadawać szyku. Kojarzy się z ciepłem oraz luksusem.
Brąz przywodzi na myśl zdrowy rozsądek oraz elegancję i wyjątkowość.
Pomarańczowy to kolor dla ludzi kreatywnych, lubiących być w centrum uwagi, tzw. artystycznych dusz.
Co mówi kolor?
Prestiżowa firmowa limuzyna najczęściej jest ciemna (czarna, granatowa, mahoniowa, ciemnoszara), bo takie kolory kojarzą się z renomą i powagą, choć coraz częściej wybierane są też białe i perłowobiałe barwy. Miejskie auta, oprócz tradycyjnych kolorów, są coraz częściej jaskrawe i optymistyczne. Nie ma tu praktycznie żadnych ograniczeń poza wyobraźnią, bo w mieście każdy kolor jest dobry. Sportowe samochody kojarzą się z czerwienią i czernią, a ostatnio coraz częściej z bielą. SUV-y oraz auta terenowe są najczęściej ciemne, choć i tu biały zaczyna zdobywać popularność.
Względy praktyczne
Jedna z firm ubezpieczeniowych przeprowadziła badania statystyk kradzieży samochodów pod względem koloru karoserii. Okazało się, że najrzadziej kradzione są auta żółte. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być dwie. Pierwsza, bardziej oczywista: na rynku motoryzacyjnym nie ma zbyt wielu aut w tym kolorze, więc prawdopodobieństwo złapania sprawcy kradzieży wzrasta. Druga zahacza o psychologię kolorów: zgodnie z nią kolor żółty ma za zadanie odstraszyć intruza. Najpopularniejsze wśród złodziei były zaś te barwy, których jest na ulicach bardzo dużo. Niekwestionowanym liderem były tu auta w kolorze niebieskim, czerwonym, srebrnym, białym i czarnym.
Kolor ma także wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Według australijskich badań, przeprowadzonych na przestrzeni lat 1987–2004, właściciele samochodów w kolorze kremowym, beżowym i żółtym mogą czuć się najbardziej bezpieczni, zaś auta z czerwoną i niebieską karoserią najczęściej brały udział w poważnych wypadkach. Ale są też inne opinie na ten temat: kolor czerwony (i pomarańczowy) przez swoją wyrazistość jest dobrze widoczny na drodze, więc ryzyko wypadku jest niższe.
Wizytówka, a nie kaprys
Reasumując, podczas wybierania koloru samochodu warto wziąć pod uwagę wiele różnych, opisanych wyżej czynników. Ponieważ barwa pojazdu to nasza wizytówka, a nie jedynie fanaberia, warto przed zakupem poświęcić chwilę na zastanowienie się nad wyborem, który będzie w zgodzie z nami i z naszych charakterem oraz z tym, jak chcemy być postrzegani przez innych. Powodzenia w dokonaniu trafnego wyboru!
Poszukaj ciekawych ofert na https://motomi.pl