Kolejny odcinek autostrady oddany do ruchu
Od wczoraj przejezdny jest kolejny fragment autostrady A1 od Strykowa do Tuszyna, liczący 40 kilometrów, pełniący jednocześnie rolę wschodniej obwodnicy Łodzi.
Ten odcinek autostrady to jeden z bardziej strategicznych odcinków sieci autostradowej w naszym kraju, który czekał na ukończenie. Oddanie do ruchu tego liczącego 40 km fragmentu "A-jedynki" z całą pewnością ucieszyło wszystkich mieszkańców nie tylko samej Łodzi, ale i całej aglomeracji łódzkiej, wyprowadzając cały ruch tranzytowy poza miasto, a także skracając dojazd pomiędzy wschodnimi dzielnicami miasta i innych miejscowości położonych w tej części Łodzi.
Dzięki nowemu odcinkowi A1 skróci się również przejazd z południowych rejonów Polski w kierunku Gdańska, ale również np. z Wrocławia do Warszawy. Szacuje się, iż pozwoli to zaoszczędzić od 1,5 do nawet 2,5 godziny w zależności od pory dnia, w której przejeżdża się przez centrum Łodzi.
Nowa droga ma klasę techniczną "A", czyli pozwala przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. Każda z dwóch jezdni ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy i pas awaryjny o szerokości 3 m, natomiast pas rozdzielający jezdnie ma 12,5 m szerokości. W przyszłości będzie możliwe dobudowanie trzeciego wewnętrznego pasa ruchu, do czego przystosowane są także wszystkie obiekty.
Na wybudowanym odcinku znajduje się blisko 90 obiektów inżynierskich, w tym pięć węzłów drogowych - Łódź - Północ, (A1/A2, który powstał wcześniej jako osobna inwestycja), Brzeziny (A1/DK72), Łódź Wschód (A1/DW713), Łódź Górna (A1/DW714) i Tuszyn (A1/DK1). W ramach innego kontraktu (S8) wybudowany został węzeł Łódź Południe. Który łączy autostradę A1 z drogą ekspresową S8.
Dla zmotoryzowanych wybudowano dwa miejsca obsługi podróżnych pierwszej kategorii (możliwość odpoczynku, skorzystania z toalety, ewentualnie mała gastronomia); Skoszewy Wschód, Skoszewy Zachód, i dwa II i III kategorii: Wiśniowa Góra Wschód, Wiśniowa Góra Zachód.
Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30-40 lat. Cały 40-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy zadania. Koszt całego kontraktu wyniósł 1.027,4 mln zł.