Kolejny krok w kierunku tunelu w Świnoujściu wykonany
Nie mamy w Polsce spektakularnych tuneli, dlatego z pewnym zaciekawieniem odbieramy informację nt. budowy takiego tunelu pod rzeką Świna, który połączy wyspy Wolin i Uznam. Takie stałe połączenie skróci czas dojazdu urlopowiczom, udającym się na wakacje w ten zakątek naszego kraju, jak i ułatwi codzienne życie mieszkańcom Świnoujścia i okolic.
Zawarta właśnie w tej kwestii umowa opiewa na kwotę 793 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w wysokości 85%, a wkład własny zapewnia Świnoujście. Wykonawcami tego tunelu będą firmy PORR, PORR Bau, Gulemark i Energopol Szczecin, a nadzór nad tym zadaniem będzie pełniła firma SWECO.
Zgodnie z ustalonym harmonogramem tunel w Świnoujściu powinien być gotowy w ciągu 4 lat. Do lipca przyszłego roku powinien zostać opracowany projekt budowlany, a do końca 2019 r. uzyskana ma zostać decyzja ZRID, która de facto jest ostatecznym pozwoleniem na rozpoczęcie robót budowlanych. Samo rozpoczęcie drążenia tunelu rozpocznie się wiosną 2021 r., a już rok później na jesieni tunel powinien być przejezdny.
Tunel w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe.
Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Przekroczenie Świny nastąpi przy Bazie Paliw Płynnych po stronie wyspy Uznam i w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
Planowane przejście tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. 23,5 do 25 licząc od góry konstrukcji, co daje od ok. 8,5 m do ok 9,4 m grubości przekrycia. Tunel będzie miał średnicę zewnętrzną 13 m, 5 wyjść ewakuacyjnych, pod jezdnią galerię ewakuacyjną, systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.