Kolejny krok w kierunku budowy tunelu w Świnoujściu
Tuż przed długim majowym weekendem podpisano umowę o dofinansowaniu ze środków unijnych budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu oraz o zastępstwie inwestycyjnym przy realizacji tej inwestycji. To kolejny krok w kierunku realizacji połączenia drogowego Świnoujścia z resztą Polski.
Tunel, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie biegł pod rzeką Świna, stanowiącą część toru wodnego do portu w Szczecinie. Dlatego też tunel jest jedyną opcją na połączenie obu wysp (budowa mostu nie wchodzi w rachubę). Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Na przeprawy promowe mieszkańcy Świnoujścia tracili rocznie łącznie nawet kilkanaście dni.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Obecnie trwa już procedura przetargowa na zaprojektowanie i budowę tunelu. Zakończył się jej pierwszy etap, do drugiego etapu zostało zakwalifikowanych 14 firm. Trwa przygotowywanie dokumentów niezbędnych do wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Rozpoczęcie drugiego etapu postępowania przetargowego powinno nastąpić jeszcze w tym kwartale. Podpisanie umowy na realizację tunelu planowane jest na przełomie 2017/2018 r. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest w grudniu 2021 r.
Wartość tej inwestycji wyniesie nieco ponad 912 mln zł, z czego ze środków unijnych zostanie pokrytych ponad 775 mln zł wydatków. Pozostałą część kosztów, czyli ok. 130 mln zł, Świnoujście pokryje z własnego budżetu.
Podpisana 28 kwietnia br. na promie Karsibór – jednym z dwóch, które pełnią obecnie rolę przeprawy przez Świnę – umowa o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych nie była jedyną, jaka została podpisana. GDDKiA oraz gmina Świnoujście podpisały również umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu. Jest to wypełnienie postanowień porozumienia z 2007 roku (aneksowanego w roku ubiegłym) w sprawie realizacji tunelu zawartego pomiędzy GDDKiA, Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Miastem Świnoujście. Zawarta umowa szczegółowo reguluje obowiązki Inwestora (gmina Świnoujście) i Inwestora Zastępczego (GDDKiA O/Szczecin) oraz ustala wszelkie kwestie związane ze wspólną realizacją tunelu.
Zgodnie z umową GDDKiA będzie zajmowała się w uzgodnieniu z miastem Świnoujście realizacją projektu, podczas gdy miasto będzie zapewniało finansowanie dla inwestycji.