Kolejny kroczek w kierunku autostrady A2 do wschodniej granicy
Trwająca budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy obejmuje tylko odcinek od węzła Lubelska w stolicy do obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Właśnie jednak uczyniono kolejny krok do budowy następnego fragmentu A2 do Siedlec. Kierowcy będą musieli jednak poczekać na niego do 2023 r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała właśnie wykonawcę elementów koncepcji programowej dla budowy autostrady A2 Warszawa - Kukuryki na odcinku węzeł Ryczołek do Siedlec (z włączeniem do obwodnicy Siedlec). Wykonawcą tego dokumentu będzie firma Multiconsult Polska, która ma czas na realizację umowy do lutego 2019 r.
Dokument ten jest ważny w kontekście przyszłej budowy, gdyż zawiera uszczegółowienia techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, jak na przykład zajętość terenu pod przyszłą autostradę. Ponadto przeprowadzone powinny zostać również szczegółowe badania warunków geologicznych.
Odcinek od obwodnicy Mińska Maz. do obwodnicy Siedlec będzie miał 37,5 km długości. W ramach tego zadania powstaną również trzy węzły drogowe: Groszki, Gręzów oraz Swoboda.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacji powyższej inwestycji w maju przyszłego roku ogłoszony ma zostać przetarg na budowę tej drogi, którego rozstrzygnięcie powinniśmy poznać w marcu 2020 r. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na lipiec 2021, a ich zakończenie na sierpień 2023 r. Wówczas też, miejmy nadzieję, będziemy mogli pojechać nową drogą z Warszawy do Siedlec. To i tak jednak zdecydowanie szybciej, niż wynikało z wcześniejszych planów. Autostrada A2 do Siedlec miała bowiem powstać do 2033 r. Szacunkowy łączny koszt inwestycji, obejmujący nie tylko wybudowanie samej drogi, ale również wykonanie niezbędnej dokumentacji oraz wykup gruntów, wynosi 1,7 mld zł.
Przypomnijmy, że obecie w realizacji jest pierwszy odcinek wschodniej części autostrady A2, czyli od warszawskiego węzła Lubelska do węzła Ryczołek, tj. istniejącej obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Będzie miał on długość 14,6 km. Kolejne dwa odcinki A2 o łącznej długości ok. 100 km, czyli fragmenty Siedlce - Biała Podlaska oraz Biała Podlaska - granica państwa w Kukurykach, są w planach, jednak dziś ciężko powiedzieć, kiedy zostaną oddane do ruchu. Pierwszy z nich będzie jeszcze o tyle ważny, że w okolicach Białej Podlaski autostrada A2 będzie się krzyżować z budowaną trasą Via Carpatia. Mówi się w jej kontekście o oddaniu do ruchu w 2025 r.
Znacznie trudniej przewidzieć, co będzie z ostatnim odcinkiem A2 do granicy Polski z Białorusią. Jak poinformował resort infrastruktury, być może ten fragment A2 powstanie przy wykorzystaniu partnerstwa publiczno-prywatnego. Ruch jednak jest tam niewielki i niewykluczone, że na ukończenie całej A2 przyjdzie nam poczekać znacznie dłużej.