Kolejne modele na bakier z bezpieczeństwem
Jeśli ktoś żałuje, iż mieszka w Europie, a nie na przykład w jakimś kraju Ameryki Łacińskiej, niech spojrzy na najnowsze wyniki testów zderzeniowych sprzedawanych na tamtym rynku modeli. Uzyskane rezultaty świadczą, że w razie jakiejś poważniejszej kolizji nie mamy co liczyć na ochronę ze strony auta.
Organizacja Latin NCAP, działająca na podobnych zasadach co Euro NCAP, opublikowała właśnie wyniki testów zderzeniowych dwóch modeli. Chiński BYD F0 to bliźniacza konstrukcja poprzedniej generacji Peugeota 107, choć z pewnością pod względem zastosowanej technologii różnica jest dużo większa niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Z kolei Fiat Palio to znana w Europie nazwa, ale całkowicie nowa konstrukcja.
Chiński maluch testowany był w podstawowej wersji wyposażeniowej, w której nie było choćby jednej poduszki powietrznej. Dlatego, mimo stabilnej konstrukcji nadwozia, dorośli pasażerowie narażeni są na poważne obrażenia na skutek uderzenia o wewnętrzne elementy kabiny. Niewiele lepiej BYD F0 wypadł, jeśli chodzi o ochronę dzieci. Brak trzypunktowych pasów bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, mało zrozumiała instrukcja montażu fotelików i generalnie słaba ochrona (czujniki na manekinach imitujących dzieci wykazały spore siły oddziałujące na nie) dały w efekcie zaledwie jedną gwiazdkę za ochronę dzieci.
Nieco lepiej wypadł Fiat Palio, który za ochronę dorosłych pasażerów otrzymał jedną gwiazdkę. Włoski model na wyposażeniu ma dwie przednie poduszki powietrzne, do tego całkiem wytrzymałą konstrukcję, w efekcie czego w przypadku zderzenia czołowego pasażerowie mają zapewnione minimum bezpieczeństwa. Gorzej sytuacja wygląda w przypadku zderzenia bocznego, gdzie brak poduszek naraża dorosłych pasażerów na ryzyko dość poważnych obrażeń. Za to całkiem nieźle Fiat Palio wypadł pod kątem ochrony dzieci, uzyskując w tej części testu trzy gwiazdki.
Przypomnijmy, iż w czerwcu Latin NCAP przetestowała dwa inne, znane w Europie, modele, choć oczywiście różniące się, i to dość znacznie, pod względem oferowanego wyposażenia. Produkowany w Brazylii Peugeot 208, wyposażony m.in. w dwie czołowe poduszki powietrzne, otrzymał dwie gwiazdki. Z kolei Kia Picanto, wytwarzana w Korei Południowej, na rynkach południowoamerykańskich w bazowej odmianie oferowana jest bez poduszek powietrznych. Tak wyposażona wersja nie zdobyła w teście zderzeniowym ani jednej gwiazdki.