Kolejne kilometry S3 na Dolnym Śląsku
Od dziś kierowcy mogą dojechać drogą ekspresową S3 od autostrady A4 do Lubina. Jeszcze w tym roku przejezdna ma być trasa S3 do Nowej Soli.
Wraz z oddanym do ruchu 7 maja br. fragmentem drogi S3 od węzła Legnica Południe (skrzyżowanie z A4) do węzła Legnica Zachód droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku liczy od dziś niemal 24 kilometry. Zakończona została też już budowa 11,3-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 od węzła Lubin Północ do węzła Lubin Południe, jednak na ten fragment kierowcy będą musieli jeszcze trochę poczekać.
Nowa droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. W sumie, razem z wcześniejszym odcinkiem S3, kierowcy mają do swojej dyspozycji cztery nowe węzły drogowe - Legnica Południe (połączenie z A4), Legnica Zachód (połączenie z drogą krajową 94), Legnica Północ (połączenie z drogą wojewódzką 323) oraz Lubin Południe (połączenie z drogą krajową 3). Ponadto wybudowane zostały 42 obiekty mostowe, ponad 200 przepustów, w tym 60 ekologicznych.
W kolejnych etapach udostępniany będzie odcinek S3 od węzła Lubin Południe do węzła Kaźmierzów. Obecnie główne siły skoncentrowane są na robotach przy węźle Lubin Północ, w celu jak najszybszego przejęcia ruchu od strony węzła Lubin Południe i wybudowanej już drogi S3 omijającej od zachodu Lubin.
W budowie są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S3 Nowa Sól – Gaworzyce i Gaworzyce – Kaźmierzów o łącznej długości ponad 33 km. Planowane jest ich udostępnienie jeszcze przed końcem roku.
Kolejne, budowane obecnie fragmenty trasy S3 prowadzące od A4 do Bolkowa w kierunku granicy z Czechami, również mają zostać udostępnione kierowcom jeszcze przed końcem roku. Są to odcinki od węzła Legnica Południe do węzła Bolków. Inwestycja podzielona jest na dwa zadania realizowane przez Konsorcjum Eurovia - Warbud oraz Mota – Engil. Stan zaawansowania rzeczowego inwestycji jest na poziomie ok. 80%.
Dalszy fragment drogi S3 od Bolkowa do granicy państwa, również podzielony na dwa zadania, jest obecnie na etapie prac komisji przetargowej. Jeszcze w tym roku planowane jest podpisanie umów z wykonawcami robót. To pozwoli na udostępnienie kierowcom tego odcinka do 2023 r. Tym samym udrożniony zostanie cały szlak drogowy wzdłuż zachodniej granicy Polski, od Szczecina do Lubawki.
Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. O jej kontynuacji za naszą południową granica w ramach trasy D11 mówi także podpisane memorandum między stronami rządów Polski i Republiki Czeskiej.